sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האומה , וגם משמיע לנו פסוק לא הגיוני ולא קונבנציונלי כגון "אין לך דבר יפה יותר מאהובה . "מתה בסיפוריו ובשיריו של פו חוזר שוב ושוב הפרדוקס הזה שבנפשו השסועה . הסיפור "נפילת בית . "אושר למשל , הוא סיפור על הרציונליות בשירות ההתקף של האי רציונליות ; על השפיות בשירותו של התקף הטירוף . האיש הבא להתארח בבית אושר הוא פרסוניפיקציה של מוסכמות רציונליות . כרוב הדוברים של פו , ואפילו הפחות שפויים שבהם , היה גם הוא רוצה לדבוק בהגיון ובשכל הישר , בעולם המוכר הערוך על פי כלליהם ובאני היושב בטח בתוך חומותיהם . אלא שהוא נגרף למסע של זרות לעצמו , של אותה אליינציה עצמית ( סכיזופרניה , ( מסע שתכליתו לנפץ את הקטגוריות המקובלות עליו , ועמהם את שפיותו . הבית ודייריו ה"חולים" - התאומים רודריק ומדלין - מסתערים על שכלו "הבריא" ומנפצים אותו לרסיסים . לכאורה עניינו של הסיפור הוא נפילת ביתם של אח הוזה , אמן חולה רוח , ושל אחותו תאומתו המשוררת המטורפת , שאחיה זה , בעזרת המספר חברו , קובר אותה חיים בכלים יפים כל כך , מלוטשים כל כך , עד שהמטורפת ממאנת להישאר בקברה והורסת את הקירות החוצצים בינה ובין הגברים שקברו אותה , והיא גוררת את אחיה המטורף עמה אל המוות , ואת ידידו המספר עס שניהם לטירוף של אובדן הבחנה בין אשליה לממשות , בין החיים לבין המתים . אבל עניינו האחר של הסיפור , ושמא אף עניינו העיקרי , הוא כוחם המאגי המהפנט של כלים אסתטיים רציונלייים להפיל את חומותיו ולמוטט את סדריו של האני הרציונלי , ולהחריב את העולם הרציונלי המוכר לו . שוב אין המחבר משמיע מתוך שלווה רציונלית , שפריצתה של מדלין מן הקבר היא הזיית מוחו המטורף של חברו , אלא הוא מרגיש ומודה באימה שלמה , שעלייתה של המתה מקברה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help