sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ו"בדלמיטים" , ( Bedlamites ) כלומר , משוגעים . בעיני סתם קורא הניכור העצמי רע הוא ומפחיד . באחר , שהאני פוגש אותו מחוץ לגבולותיו שלו , אין הוא רואה צל עמום בלבד אלא גם שד מזיד , דמון . קורא שכזה אינו קורא בהנאה ובהבנה אלא טקסטים שנראים לו כראי שלו עצמו , טקסטים מוארים באור האני המוכר לו . אוזנו המוסיקלית ועינו הרוחנית הדמיונית מוגנת עד דורשות מרצון ועיוורון מרצון מפני לחישותיו של הצל הזר , האחר , שבמעמקי אותה הנפש הקיבוצית שאינה שלו בלבד , וממילא הן מוגנות מפני מוסר ההשכל האנטי רציונלי האלייניסטי הדמוני . תכליתה הדידקטית האי רציונליסטית של שירה יפה , כל שירה , שלא כתכלית הדידקטית הרציונליסטית של הרטוריקה , היא להפנט , לכשף , לרמות את מנגנוני ההגנה , ולהוציא את הקורא הלכוד ברשתה מרשות האני המוכר והנעים אל רשות הלא אני הזר והמבחיל , השוכן בכל זאת בקרבו . למה זה פו מזהיר את קוראיו שלא יחפשו אמיתות דידקטיות ולא יחטאו ככה בכפירה הדידקטית בדת היופי ? מדוע הוא מייסר בשוטים סטיריים את שיריו של אמרסון ואת סיפוריו של הותורן על פגמים דידקטיים שהוא מוצא ברטוריקה של אמרסון , הרציונלית מדי והשקופה מדי , ובאלגוריזציה של הותורן , הבוטה מדי והשקופה מרי ? מעצם הדבר שפו המבקר מכוון את חצי ביקורתו כנגד הדידקטיקה הרציונליסטית של אמנות שקופה וברורה מדי נוסח שירי ההטפה של אמרסון וסיפורי האלגוריה המוסרית של הותורן , מעצם הדבר הזה אין ללמוד שפו הוא אנטי דידקטי מכל וכל ; אין ללמוד מזה אלא שהוא מבקש להמיר דידקטיקה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help