sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

' השמים הככובים שמעלי והחוק המוסרי שטבוע בתוכי' 17 —ככל שעומדת בכל חומרתה השאלה אם המעתק משפת הפיוט לשפת מושגים התממש ואולי אינו בר מימוש כל עיקר . [ י ] המושגים 'אמונה' ו'דת' מופיעים אפוא בספריו השיטתיים העיקריים של קאנט או כשמות נרדפים או כשהם משמשים בערבוביה . גלוי לעין , שמבחינה זו חל שינוי בולט בספר שאנו דנים בו , שהרי הוא נקרא כספר על דת בגבולות התבונה . יש מקום להרהר בעובדה זו ולנסות להסביר את הטעמים המנוסחים , ואולי גם את הטעמים שבהשערה שהניעו את קאנט לכנות את נושא עיסוקו בשם 'דת' ולא לדון באמונה , מה גם שיש בספר הסתייגות מסוימת מן הניסיון להעמיד את התחום שאנו דנים בו על אמונה . קאנט אומר , שקיימת דת אמיתית אחת בלבד ולעומת זה אפשר שקיימים אופנים שונים של אמונה . זאת ועוד : יש ריבוי ושונות של כנסיות , ובכל זאת אפשר למצוא בהן את אותה הדת האמיתית עצמה . " אולי הסבר לניסיון זה להבחין בין אמונה לדת מצוי בכך , שאמונה אפשר לה להיות דוגמאטית , כלומר : שהיא מכריזה על עצמה כידיעה r < ואולי אפשר ללמוד מכך שדת אינה דוגמאטית כי דת אינה מעיקרה בגדר של ידיעה אלא מערכת מקפת יותר שמסתמא מונחת ביסודה אמונה , אולם יש בה אורחות התנהגות המבטאים את רחשי הלב של האמונה . אין משמעות הדבר שקאנט לא הבחין בצד הבעייתי שבדת , הוא הפולחן—ונשוב לדון בסוגיא זו כאשר נעסוק בנצרות מכאן וביהדות מכאן — אולם נקבע על ידיו שפולחן ככל שהוא מצוי בדת אינו בגדר של תכלית לעצמו . האפשרות להעמיד על מערכת בחינת דת ולהבחין בתוכה בין התשתית שבמוסר לבין הפולחן , שהוא בגדר של ביטוי ואמצעי — אפשרות זו אולי הדריכה את קאנט כאשר ביקש בספר השיטתי הזה להעמיד על הדת כתחום שיש לנתחו מזווית הראייה של התבונה , והתבונה המעשית במשמע . ואכן מדובר בדת מוסרית שאין להעמידה על מצו 1 ת פולחן או על רחשי לב המקיפים את חובות 17 שם , עמ' 18 . 153 להלן , עמ' 10 . 95 להלן עמ' 20 . 48 להלן , עמ' . 12

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help