sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

האחר של מושג זה היא מקריותו של המשתנה , קרי : הטבע , ומכאן ההכרח שבמניע הראשון . " אמנם , כאשר קאנט מונה את תכליתה האמיתית של המיטאפיסיקה הוא מעמידה על שלוש אידיאות : אלוהים , חירות והישארות הנפש 1 ז ודומה שתכליות אלה אינן בנות העמדה על רמה אחת , שהרי החירות היא ההנחה של תחום המעשה או של המוסר , בעוד שאלוהים הוא בעל מעמד מבחינת הקוסמוס כבוראו ובעל מעמד בתחום המוסר ככליל השלמות , כלומר : הוא יעד ואינו מחולל ; ואילו הישארות הנפש היא בסיס עובדתי — אמנם מחוץ לניסיון — להגשמת ההתאמה ביו המעשה המוסרי לבין התמורה שלה יזכה העושה מעשים על פי הצו המוסרי . גלוי לעין , כי מזווית הראייה של הדת נודע מעמד מרכזי למושג אלוהים . [ ג ] בהקשר זה , עולה האמירה הנודעת של קאנט : 'נמצאתי חייב לבטל את הידיעה , כדי לפנות מקום . 'לאמונה ידיעה משמעה ידיעה על מר & אי הניסיון ורק קביעת גבולות הידיעה הזאת —ככל שהיא מעמידתנו על כד כי אין ביכולתנו לדעת את המושאים שמעבר לניסיון כמו אלוהים — פותחת פתח להתייחסות שאינה ידיעתית למושאים אלה . בלשון אחר : יש צורך לבטל את המיטאפיםיקה הדוגמא טית המבוססת על הנחת האפשרות של ידיעת מושאים שאינם מצויים בתוך ההקשר של הניסיון כדי לאפשר אמונה או כדי למנוע אי אמונה הסותרת את המוסר . " אכן מדובר באמונה מוצקת בעלת צידוק מול התבונה הקפדנית ביותר , וזאת גם כאשר אנו אנוסים לוותר על שפת הידיעה n התורה על מציאותו של אלוהים נמנית עם האמונה , ובהמשך מדובר באמונה מוסרית או על אמונת תבונה המבוססת על הנחה קודמת של רחשי לב מוסריים . ללא טיפוח של בני אדם שיהיו טובים , ולו למחצה , לעולם לא יהיה בידינו לעשותם מאמינים בכנות . " אנו עומדים על כך , כי קאנט משתמש בהקשרו של הדיון הזה במונח , 'אמונה' אף כי הוא נדרש גם למונח 'דת' תוך שהוא נזקק לאיפיון 'קדושתה' , « ועל כן 8 ביקורת התבונה הטהורד 1 עמ' . 22 ' 10 שם , עמ' 11 . 31 שם , עמ' 12 . 22—21 שם , » מ' 13 . 370 שם , עמ' 406 ואילך . 14 שם , עמ' , 8 הערה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help