sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ברם מי שיחשוב ש 3 ו 3 ר קורא במקרא קריאה תיאולוגית , אינו אלא טועה . ' כאשר עלי לפרש טכסט הקדוש לי , שיטתי היא זו של הפילולוגיה הגבוהה , היא ולא אחרת 1 איני מכיר בשום "אפסגיזד , פנוימאטית \ % '" אופן קריאתו אינו אפוא תיאולוגי אלא פילולוגי , אינו נאיבי אלא ביקורתי , הוא מדעי , אף אינו משועבד לדוגמאטיות של אחת מן האסכולות בחקר המקרא . בהקדמה לספרו 'משה' אומר ביבר לבצע את מטרת מחקרו 'על הבסיס המובן לי מאליו של חקירה ביקורתית ללא פנייה , חקירה שאינה תלויה במסורת דתית , אבל גם לא בדעות המקובלות על האסכולות המדעיות' . הקריאה שהוא קורא במקרא היא על היסטורית , לא א ל היסטורית . וקריאה על היסטורית , לדעתו , מותנית דווקא בקריאה היסטורית . אופיה ההיסטורי של ההתגלות ה אלוהית במקרא מודגש על ידו תכופות . דבר אלוהים אינו הכללה , לעולם הוא ' הכא והאידנא' חי , קונקרטי , היסטורי , שבו נועדים אלוהים ועמו . במכתב חוזר מראשית שנת , 1936 בו מציב בובר 'ציונים לחוגי , 'ר"תנ נאמר : 'הדבר המקראי אין לנתקו ... מן הסיטואציות שבהן דובר , שאם כך אתה עושה אתה מקפחו ממוחשיותו , מגופיותו' . " ובהרצאה שהרצה באוניברסיטה של האמ בורג ביום 24 ביוני , 1953 בקבלו את פרס גיתה , שוב נאמר ! 'הבשורה פונה לעדה , והיא פונה לעולם האנושות —לא לאנושות בסתם ובכלל , אלא לבת יומה , עמוסת היסטוריה . « 'וסעורת היסטוריה צדק מי שהעיר על בובר כפרשן המקרא , שיעניינו הראשוני שהקורא של היום יסגל את האירוע המקראי באופן אכסיסטנציאלי . הפגישה האכסיסטנציאלית היא בשבילו העניין המרכזי , ואין היא מותנית במסיבות . « 'היסטוריות אף למען הדיוק יש להשלים הערה זו בהערה נוספת : כדי שפגישת הקורא של היום באירוע המקראי תהיה אכסיסטנציאלית ובלתי מותנית במסיבות היסטוריות , לפי הכרתו של בובר , יש להבהיר אותו אירוע דווקא כהיותו מותנה במםיבותיו ההיסטוריות , במסיבות זמנו ומקומו . פאראדוכס זה בגישתו של בובר אל המקרא מוצא לו גם ביטוי אחר . לדעתו , ' חוקר המקרא לא ייצא ידי חובתו אם יסתפק בפעולתו של הארכיבר בלבד . M . B ., s . 602 « 13 משה , ירושלים ותל אביב ( , ( 1945—ו"תש עמ' v 11 גיונים לחוגי תנ"ר' להלן' עמ' Gedenkschrift zur Verleihung des Hansischen Goethe-Preises 1 S 51 .. . " . 363 9 J . Muilenburg , Buber als Bibel-Interpret , M . B ., S . 365 la an Prof . Dr . M . Buber uberreicht am 24 Juni 1953 , S .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help