sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המקרא שומר את האופי הדיאלוגי של המציאות החיה' י . תהיה הסיטואציה ההיסטורית ויהיה הלבוש הספרותי אשר יהיו — בין זה סיפור או שיר ובין קינה או נבואה — לעולם אין הוא אלא קריאה הקוראת את ישראל להת ייצב לפני אלוהיו בדו שיח חי , בדו שיח של החיים' שבו ה'אני' הנצחי פונה אל ה'אתה' האנושי . ישראל זכאי לפנות אל אלוהיו מתוך הקירבה של ' אתה / מכיוון שהוא , אלוהיו , פונה אליו ראשונה , 'אנוכי'ב ב'אני' האלוהי שלו . המקרא אינו אלא שרשרת מאורעות של ויעוד ומפגש בין אדם למקום , ולאורם של אלה גם בין אדם לחבירו . וביתר & את מצביע בובר על כך : ' ואין דבר זה בגדר עובדה היסטורית בלבד , שעניינה אצל תקופה אחת בתולדות העם הזה ! כאן הותוותה דרך לדורותיו עד שכל הסר ממנה מעצמותו הוא . "סר 'הקורא בתנ"ד באמנה ובתום לב , בעל כורחו שידבק בהכרה שלמד מתוכו : מה שהיה הוא שהווה לנו וגם יהיה לעולמים ... הרי זה מעשה המתחדש והולך בכל יום מימות עולם ועד סוף כל הדורות , והוא שנתן לו המקרא לבוש ציורי מובהק בצורת זכרון קדומים העטור זיו . באותם המאורעות והמצבים , שאין שיעור להם ואין קץ לחליפותיהם , ואף על פי כן הם גלויים וברורים למי שעין בוחנת לו , העליון מדבר אל לבנו בשעות הייחוד של הווייתנו . ואף ניתנה הלשון , שבה אנו יכולים לענות we היא שפת מעשינו והת נהגויותינו , תגובותינו בקום ועשה ובשב ואל תעשה ... טעם יסודי זה לקיומנו למדנו מספר המקרא , וכל שעה שאנו קוראים בו בכוונת אמת , הבנת עצמנו מתחדשת והולכת בנו ומעמיקה והולכת בנו' . גם בדורנו זה —שבו ' אט עוד תמצא איש "הנותן את דעתו * על ספרי המקרא , הרי זו בבחינה * דתית" % אבל על פי רוב אין הדבר מגיע עד הנה , אלא דיי 1 בבחינת "תולדזת הדת" או בבחינת '' תולדות התרבות" או בבחינה "אסתיטית * ... הוא פסק מלהעמיד את חייו בפנים בפנים מול מאמר אל t הוא מניח את המאמר באחד נוארזנות החולין המרובים , וכך הונח לו ממנו' . " וכשם שמצביע 8 יבר יעל משהו בממשות שאץ תאים כלל או אין רואיב די , 'צרגו כן היא מצביע * ל כך , ש'אדמ עברי יכול להיות רק מי ששמע את הקול המדבר אליו במקרא העברי ונענה לו נווייו' . " r הימאניות » קראיח , להלן עמ' . 39 בסוד שיח , מז-מח . * הדושיח בין האלוהים לאדם במקרא . תעודה ויעוד , ירושלים > חש » , ( 195 »—ך ע 10 . ut * 0 נן דורנו והמקרא , להלן עמ' 11 . 43 הומאניות מקראית , להלן עמ' ז . 3

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help