sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בסוד שיח המקרא מקצת דרכיו של בובר בפרשנות המקרא נוגר הוא יהאיש המורה באצבע' n שפן הוא מרגיש עצמו כקרוא לתפקיד ! ' אני מצביע על ממשות , אני מצביע על משהו בממשות שלא ראוהו כלל או לא ראוהו די צורכו . אני לוקח אותו , את השומע לי , אוחז בידו ומנחה אוחו לחלון . אני פותח את החלון לרווחה ומצביע החוצה' . כי לפי הוראתו אין לו לאדם אלא 'להכיר ממש ^ עולמ ומכוחה להתייצב בפני . * 'ממשות השעה אותה ממשות , או אותו משהו בממשות שעליו הוא מצביע ושאותו הכיר בשנות 1920-1916 המכריעות לחשיבתו , הוא הדו שיח בחינת צורה יסודית של ההוויה . 'אין הוויתנו מוצאת את תיקונה בעצמה אלא במגעו של איש לאיש , בזיקה של אני ואתה זה לזה , וזו זיקה שלבושה דו שיח . דעת נפש זו אינה שלמה אלא אם כן גם הזיקה שבין אדם למקום נתפסת לפי עצם מהותה , בחינת זיקה דיאלוגית' . * ' העדות המובהקת ביותר לפרימאט הדיאלוגי' הוא המקרא . 5 'בכתבי קודשם של כל העמים אינך מוצא אחה שהאמיר כל כן את כוחו של היסוד הדיאלוגי , ובייחוד את כוחו של הדיאלוג שבין שמים וארץ , ונתן בו תוקף בשיעור שעשה המקרא' . » 'דבר העולם היווני העתיק ... נוטה הוא למ 1 נ 1 לוגי 1 ת ... תדבר ה מקהלה הטראגית למי שתדבר , לאנשים או לאלים , סוף סוף אין זה דיבור על מקהלה הטראגית למי שתדבר , לאנשים או לאלים , סוף סוף אין זה דיגור על אוזן שומעת , השיר המבשר את הגורל נחתך בתוך עצמו ! ואילו דבר M . B . [ = Martin Buber , herausg ., v . P . A . Schilpp u . M . Friedman , Stutt- 1 2 gart ( 1963 )] , S . 615 שם , עמ' * M . Buber , Gog und Magog , Heidelberg ( 1949 ) , 5 . 408 » . 593 מ . מ . בובר , בסוד שיח , על האדם ועמידתו נוכח ההוויה , ירושלים , ( 1959 ) עמ' מז . י M . B ., S . 636 בסוד שיח , שם .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help