sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מוחלטת . הפער בין הגישות האלה הוא שעומד בבסיס הוויכוח המר והקשה בין חסידי אחד העם למתנגדיו , והוא בא לידי ביטוי ברור לאחר שיוסף חיים ברנר הביע את דעתו בפומבי וטען שאין סתירה בין נאמנות ללאום היהודי ובין "רטט רליגיוזי" כלפי האיש מנצרת . אבל , צריך להדגיש , הציונות נוסח הרצל והציונות נוסח אחד העם היה להן צד שווה : שני ההוגים הניחו שעל בסיס של עבר משותף אפשר לבנות עתיד חדש . בניסוחו של דוארא , שניהם חשבו ש"האומה יכולה לבטא את ההיסטוריות שלה ובאותה העת להצהיר על חידוש , על שחרורה . "מההיסטוריה דברים דומים אמר ישראל ברטל : "אין לך תרבות לאומית בלא הפקעת העבר הטרום לאומי לטובת המצאתו של העתיד . "הלאומי מכאן שתפיסה מרכזית בציונות גרסה שכדי להשתתף בבנייתו של עולם חדש , חייב העם היהודי העתיק ש'הושחת' בגלות להיוולד מחדש מרחמה של ההיסטוריה . אף שלא רבים עמדו על כך , עצם הרעיון שעם או אדם יכולים ( ואף חייבים ) להיוולד מחדש הגיע אל הציונות באמצעות תרבות אירופה , שלמדה על כך מן הברית החדשה . לנוכח הדברים האלה נראה ששאלת המשיכה לישוע חשובה להבנתה של הציונות ולמרות זאת , רק מעטים ניסו לעמוד על פשרה , אולי גם בגלל ההנחה שהשקפה שולית היא תמיד השקפה לא חשובה , שלא לומר מזיקה . לכן כנראה אין בנמצא מחקר סדור בנושא . פה ושם אפשר למצוא ניסיונות להסביר את התעניינותם של סופרים , משוררים , אנשי ציבור וחוקרים באיש מנצרת . ספרה של סוזנה השל אברהם גייגר וישוע היהודי שידובר בו במבוא הוא דוגמה למחקר שהולך ומתפתח סביב נושא זה . כמו כן אפשר לציין את ספרו של דוד רוסקיס אל מול פני הרעה , ( 1993 ) את ספרו של אבנר הולצמן מלאכת מחשבתתחיית האומה ( 1999 ) ואת המאמר של רות קרטון בלום 'מועקת החילוניות - הדיאלוג עם הברית החדשה בספרות , 'הישראלית שהופיע בכתב העת דימוי . ( 2006 ) עוד חיבורים שמנסים להבין את ההתעניינות בישוע יוזכרו במהלך 29 הדברים . לסיום יש להסביר כמה מן המונחים שחוזרים ונשנים בספר . ראשית צריך להסביר מדוע העדפתי את השם 'ישועי על 'ישו' השגור בפי כול . השם ישוע ( קיצור של יהושע ) מופיע כבר בתנ"ך והיה נפוץ במאה הראשונה לספה"נ . דוד פלוסר סבר ש'ישר הוא מבטא גלילי , ומכיוון שמפיצי תורתו של ישוע היו גליליים ברובם , זה השם שנקלט . עם זאת אין להוציא מכלל אפשרות שהשם ישו התאים יותר לגישה הפולמוסית כלפיו , שדחתה כל קשר בינו ובין ישועה . לכן , אולי גם בהשראת היוונית , בתלמוד מופיע השם ישו ( ישוע שועתק ל'יזוס' ומכאן 30 'יזו . ( 'כריסטו ומכיוון שיהודים קראו את התלמוד ולא את הברית החדשה

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help