sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

, ( 1932-1929 הוגי דעות כמו מרטין בובר ( תעודה וייעוד , ' ° , ( 1947 משוררים כמו זלמן שניאור דברי' ) דון ( 'הנריקיס וציירים כמו ראובן רובין הפגישה' ) : ישו , ( 1922 , 'והיהודי אף שאינם נופלים בחשיבותם מאותם אלה שעוסק בהם ספר זה , מלמדים שההתעניינות בישוע אכן הייתה תופעה רחבה , והדברים שאמר ר' בנימין , שישוע היה לדבר שבמודה , לא היו דברים בעלמא . ברור לכול גם שישוע הוא בחזקת 'נושא טעון' ולכן העיסוק בו אינו רק בגדר החלפת דעות מלומדת . אמונות , רגשות ומשקעים היסטוריים עושים את הדיון בו לרגיש במיוחד . אף שהקושי הזה לא נעלם מעיניי , העניין הרב של יהודים בישוע מחייב ניתוח והסבר למגוון הדעות בקרב אלה שחשבו לנכון לחוות את דעתם עליו . עם זאת , מכיוון שהדיון שלפנינו בוחן את האפשרות של תמורה ביחס לישוע , בחרתי להדגיש אירועים ואנשים שיכולים להצביע על תמורה . מסיבה זו התפיסה המסורתית והמקובלת ( שאין בה חידוש ) השוללת את ישוע מכול וכול תהיה תמיד הרקע לכל דיון או פולמוס שממילא מתרחש כאשר קוראים אנשים תיגר על תפיסות מקובלות . ההתמקדות ביחס לישוע בתנועה הציונית מחייבת דיון קצר בשאלת הלאומיות בכלל . אף שזהו נושא סבוך ושנוי במחלוקת , במיוחד לנוכח התגברותן של מגמות פוסט מודרניות , חשוב להסביר מדוע התרכזתי בסוגיות תרבותיות ולא בסוגיות פוליטיות או כלכליות . בהנחה שהוגי הדעות שעוררו והזינו את התחייה הלאומית היו 'תועמלנים' שהאמינו "שהיהודים הם ישות אחידה מובהקת שיש לה גם תכונות לאומיות , ולא תכונות דתיות " , "בלבד מהו המודל הלאומי ש'הפעיל' אותם ? שמואל פיינר דן בספרו השכלה והיסטוריה בתרומתו של פרץ סמולנסקין להתעוררות התנועה היהודית הלאומית המודרנית , וכותב שם גם את הדברים האלה : סמולנסקין גיבש "תפיסה לאומית [ תרבותית רוחנית ] מוצהרת , אשר אחד מסימניה הבולטים והמעניינים היה טרנספורמציה של מושגים מסורתיים . "ומשכיליים עוד הוא כותב שסמולנסקין "כהוגה דעות ותועמלן 2 משכילי לאומי , דרש [ ... ] רוויזיה בכתיבת תולדות עם ' . "ישראל התיאור הזה יפה גם לאלה שבאו אחריו שכמוהו ראו בלאום ישות טבעית טעונת שיפור . התפיסה הזאת רואה את שורשיו של הלאום בקבוצה אתנית , 'פרימורדיאלית' שקיימת משחר ההיסטוריה , ועל אף השינויים שחלים בו , עדיין מתקיים בו רצף היסטורי . הגישה הפרימורדיאלית שצמחה באירופה במאה התשע עשרה מניחה שעם הוא ישות הומוגנית - הוא חי , מתפתח ועובר תהליך אבולוציוני . לכן בבסיסה של הלאומיות , שהיא ביטוי מודרני של ישות פרימורדיאלית - עומדת הזכות הטבעית להגדרה עצמית , לגבולות בני קיימא וכדומה . אף על פי שהיום רוב חוקרי הלאומיות דוחים גישה זו , בבסיס טיעוניו של אחד העם למשל

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help