sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ל"ארגון קורפורטיבי של קבוצה אתנית מעמדית בעלת דת ייחודית" לשייכות 4 למדינה . שינוי רדיקלי זה הוביל בין השאר להתנתקות של רבים מן ההוויה המסורתית ולחשיפה חסרת תקדים לתרבות הסביבה . תוצאה אחת של התהליכים האלה הייתה צמיחתן של תנועות לאומיות שראו בדת ] " ל ] רכיב אידאולוגי 5 ופוליטי בתוך מכלול חברתי . "ומדיני כך , עלייתן של תנועות פוליטיות חדשות , מגמות של חילון וצמצום מקומה של הדת בהוויה היהודית המודרנית אפשרו לבחון מחדש את מקומו של ישוע בתהליך הראורגניזציה של החברה היהודית . למעשה , המאבק על מקומה של הדת בתנועה הציונית תם רק בהחלטת בג"ץ משנת 1962 שסירבה להכיר בניצול שואה שהמיר את דתו לקתוליות כיהודי . אף שהציל יהודים בשואה וקבע את מקום מושבו בישראל , דחתה המדינה את בקשתו של דניאל רופאייזן להכיר בו כיהודי מכוח חוק השבות . לפני כן עוד היה יכול שר הפנים באותם ימים , ישראל בר יהודה , לומר שכל מי שמצהיר שהוא 6 יהודי יכול להירשם כיהודי . תמורות קיצוניות אלה שחלו בחברה היהודית ויצרו את אותו "טשטוש גבולות" שמדבר עליו ש"י איש הורוויץ יכולות להצביע על עובדה פשוטה י אלה שמסיבות למיניהן ביקשו לשנות את היחס לישוע משלילה לחיוב , על אף ההסתייגות שחשו רבים מהם , עשו זאת מתוך תחושת שליחות ודאגה לעתידו של העם היהודי . לכן אף על פי שלעתים תכופות מדי נוטים לטשטש את גבולות הדיון בין היחס לנצרות ובין היחס לישוע , נעשה כאן מאמץ לשמור על גבולות הדיון והוא יתמקד בעיקר ביחסם של אנשים בתנועה הציונית אל ישוע . אין בכך כמובן כדי לומר שהדיון על ישוע מנותק לגמרי מן הנצרות . היחס אל הנצרות מורכב גם הוא ונע בין שני הקצוות - ראייתה כדת נאורה ומתקדמת ומנגד כדת קנאית ומעוותת - ועדיין , ההבחנה הברורה בין ישוע ובין הנצרות היא תופעה קיימת והיא שמאפשרת את הדיון הפנים יהודי בו שמנותק ממגמות של טמיעה והתבוללות . כפי שהראה דוד ביילי , הניסיונות של יהודים להשיב את ישוע אל 7 חיק היהדות היו אפשריים "רק על ידי גירושיו מן הדת הנושאת את . "שמו זאת ועוד , אומר ביילי , "אפשר לטעון שבמנותק מן ההקשר הנוצרי , שימש ישוע 8 מקור מפתיע של זהות יהודית . "חילונית ההתמקדות בישוע כמרכיב בגיבושה של זהות יהודית לאומית מודרנית היא גם הסיבה לכך שהספר מתרכז בספרות העברית שכן זו הייתה הזירה שבה התנגשו - וכאן אשתמש בביטוי של יונתן פרנקל - "היצירה והיצרים" שהתוו ועיצבו את הציונות . מפאת קוצר היריעה בחרתי רק במספר מצומצם של אנשים ואירועים , ורבים אחרים אינם נכללים ואף אינם נזכרים בספר כלל . כך למשל סופרים כמו חיים 9 הזז אלו' ) , ( 1947 , 'הם היסטוריונים כמו יחזקאל קויפמן ( גולה ונכר ,

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help