sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

כך שדובריו של פוגל מציגים תמונת עולם שהיא תמיד תוצאה של המתח שבין סדרות של ניגודים במרחב ובזמן - ה ' אז' לעומת ה'עכשיו / ה'כאך לעומת , 'שם'ה הקיום החיוני והמלא חיות לעומת חוסר תחושה של קיום , ההעדר הגמור והמוחלט . כשהיא דנה , למשל , בשיר 'רגלי ביון היום , 'תטבענה היא מבליטה את השורות המסיימות : 'ברחבי העתים / אךא עךרי סוסים אין בעלים / דוהרים אל הקץ // . ולב האלמה הולם פעם / טךם . 'יגוע יהודית בר אל מעירה כי הצירוף ' ברחבי העתים' הוא 'הבניה המשלבת זמן ומרחב אך פועלת לקראת המחשת הזמן דרך המרתו , 'במרחב והיא מבהירה ש'הסוסים "דוהרים אל הקץ " - לעבר מטרה שאינה קבועה במרחב , כי אם בזמן . גם הבית האחרון - "ולב האדמה הולם פעם / טרם יגווע" - דן בהיבט מרחבי ונצחי במונחים של מוות וכליה , הווה אומר - דן בהם כתהליך בזמן ( עמי . ( 183-181 וכך גם במאמר האחרון שפרסמה בחייה , הבוחן את היווצרותה ואת התקבעותה של תדמית ז'אנר האידיליה בשירה העברית . במאמר הזה מראה יהודית בר אל כיצד פיתחו חוקריה של הספרות העברית תדמית מסוימת של ז ' אנר האידיליה , המנותקת מיצירות הספרות שנכתבו במסגרתו . המהלך הזה גרם לכך ש'האידיליה עצמה , בגילומיה העבריים המרכזיים , סוטה כמעט בקביעות מתדמית זו ואפילו סותרת אותה ' ( עמ' . ( 100 יהודית בר אל מתארת בחריפות כיצד הסטייה מן התדמית שבנו החוקרים הביאה את חקר האידיליה העברית ל'ניסיון מתמיד להצדיק ולנמק תדמית זו וליישב בינה ובין היצירות העבריות , אף שספק רב אם אפשר לזהותה עם ז ' אנר האידיליה בכלל' ( עמי . ( 100 במאמר זה סוקרת יהודית בר אל את האופנים הנפתלים שנקטה הביקורת כדי להסוות ולסלק את 'נוכחותו המטרידה אך העקבית של הממד ה"בלתי אידילי" באידיליה העברית' ( עמ' . ( 103 היא מצטטת בהבלטה את דבריו של שלום שטרייט , שפורסמו בשנת , 1931 ומציינת שעמדתו החריגה היא 'שולית [ ... ] בתולדות הביקורת העברית' ( עמ ' . ( 113 שטרייט טען כי 'לא שקט ושלווה בלבד הנם מסגולותיה העצמיות , לא ששון ושמחה גרידא הם מתכונותיה העיקריות . לנגדי עיני היתה תמיד מרחפת באידיליה דווקא העצבות הגדולה [ ... ] רפרוף קל במיטב האידיליות העולמיות , הקלטיות , יאשר אמיתות ההרגשה הזאת [ ... ] כולל גם את טשרניחובסקי , שהוא ה"אידיליקן הטיפוסי" דווקא מפני שהאידיליה שלו כוללת בתוכה גם את הטרגדיה של הכליון שבה' ( מצוטט שם . ( דומה כי לו רק זכתה יהודית בר אל להמשיך במחקרה , נקודת המוצא של הדיון שביקשה לפתח בספרה היתה מתמקדת דווקא בגישה חריגה ושולית זו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help