sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הנדירה שסיפקה להם בהוראתה . אווירת האיפוק שאפיינה אותה , שלוותה במופנמות ובשמירה קפדנית על פרטיותה לא הרחיקו מעל פניה את תלמידיה וידידיה אלא רק הבליטו עוד יותר את כישרונותיה הנדירים כמורה , כחוקרת וכחברה וגם את החיוניות הרבה , את אהבת החיים והיופי שנשקפו מבעד לאותו מסך מרחיק ומגונן שרק לעתים רחוקות הסיטה מעליה . סגולותיה המיוחדות של יהודית בר אל לא הוגבלו רק לאמנות האינטרפרטציה של השיר הבודד . כישורים שעשתה בהם שימוש בקריאות קרובות של טקסטים ניכרים גם במהלכים הרחבים יותר שערכה . היא חשפה את הזיקות הפנימיות בין שירי 'ספר התיבה המזמרת' של נתן אלתרמן ( עמ ' , ( 41-30 וניהלה מעקב מדויק , לעתים כמעט בלשי , אחר התפתחותם של ז ' אנרים ספרותיים עבריים - הן בספרה על הפואמה , הן במאמרים הכלולים באסופה זו ועוסקים בפואמה ( עמ' , ( 85-42 בטשרניחובסקי ( עמ י ( 157-131 ובאידיליה העברית . הופתענו לראות עתה , בדיעבד , את המקום המרכזי שתפסה במחקרים הללו שאלת הקיום האנושי בצלו של המוות . ההפתעה הזו נבעה מכך שעל אף העובדה שבשנים האחרונות לחייה מחלתה תפסה מקום מרכזי בשיחותינו עמה , ועל אף העובדה שדיברנו בה ישירות , ללא הסוואות ולעתים בפרטי פרטים , מעולם לא עלתה מצדה התייחסות כלשהי למוות , וגם לא להתמודדות עם חיים שהתנהלו בקרבה הולכת וגוברת עם נוכחותו המאיימת . דומה כי דווקא הכתיבה האקדמית המאופקת והממושמעת אפשרה לה לבטא בעקיפין תחושות שלא באו לידי ביטוי מפורש בדרכים אחרות . במאמר העוסק בניתוח המחזור 'סוניטות מבית הקפה' ליעקב שטיינברג ( עמ' ( 29-13 מראה יהודית בר אל כיצד בית הקפה , המוצג בתחילה כמפלט ארעי מפני עצב 'עז מנשוא ' ( עמ' , ( 14 מפלט של 'השתכחות עצמית באווירת "שיר וגיל ודברים "' ( עמ ' , ( 16 עובר לאורך רצף הסונטים 'מעין בדיקת תשתית , הצצה אל מה שטמון מתחת לפני שטחו הגלוי . כלומר אל מר , שמעבר לתדמיתו כגילומה של איזו חיוניות אנושית בשיאה' ( שם . ( במהלכה של בדיקה זו הופך בית הקפה ממקום מפלט ל'מטפורה' של 'מהות החיים עצמם' ( שם . ( ה ' הצצה' של דוברי השירים 'לתשתיתו החבויה של בית הקפה מגלה כי הניסיון למצוא בו מפלט עד לכיליון הממשי הוא ניסיון שווא [ ... ] בית הקפה איננו [ ... ] רק המקום ( במובנו המרחבי ) המשמש מפלט מפני העצב העז , מפני החיים , אלא הוא הוא "מכלאות החלוף " עצמן , שבהן עוברים חיינו' ( עמ ' . ( 19 , 16 בסדרת קריאות קרובות של שירי דוד פוגל , במאמר 'ואנכי אינני : מבנה העומק הסמנטי בשירת דוד פוגל' ( עמ י , ( 186-175 יהודית בר אל עומדת על

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help