sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

א . לקרוא את קפקא אני חושב , סבור , מאמין , שקפקא הוא אנחנו , שהוא ניסח אותנו בדיוק מדהים בטרם העזנו להקיץ ולהיווכח לעובדה שאנו חצויים . ייתכן שכל קפקא טמון ב"בטרם" הזה , בבחינת כושר ראייה כפול : קרוב לעצמו , קרוב לפרודה האנושית עד לחיווי כל דקויותיה - והרחק מעצמו ומכל מצב מוכר , במחוזותיה הדמיוניים של הספרות , עד כדי חישה ברקית ומסויטת של העלול לקרות מחר / מיד . עד כדי הפיכת ה"ייתכן" לנוכחות , לממשות , ובאופן ( בלתי ) הגיוני , להראות עד כמה ממשותנו אנו ( ולו רק הממשות הספרותית ) נטולת ביטחון באופן סופי . על אף השוני העצום שבין התקופות והמאוויים , קפקא איננו זר לנו , בדרך פרדוקסלית : הוא מעלה על הכתב עולם שלם שהיינו מעדיפים להמשיך ולהתעלם ממנו , עולם של התרחשויות דמיוניות ונבכי נפש שחונכנו היטב לא לחטט בהם . ובזה בדיוק העניין : האין אותו " חיטוט" כלל ראשון בפתיחה הקפקאית הבסיסית ? האם איננו טמון ביסוד תחושת ההפרעה והרתיעה ? אם כן , אנחנו חלק בלתי נפרד מן המסע הקפקאי . ובמובן הזה , "הוא" ו"אנחנו" כמו עומדים משני צדי המראה ( שהיא הטקסט , ( משהו הדומה ליחס שבין פרנץ קפקא , ד"ר למשפטים ואיש ביטוח , לבין , 'ק הישות הסיפורית המהלכת בעולמות לא נודעים . ואינני מגדיר במתכוון מי בדימוי הזה עומד לפני המראה ומי נשקף ממנה . אך בה בעת , קפקא הנו הרבה יותר מכל "אנחנו" באופן כללי . משום שיותר מכל סופר אחר בן המאה הקודמת ' , בתעוזה מודעת ושלא פרט אולי , למיטב ידיעתי , למשורר ולמחזאי הצרפתי אנטונן ארטו , ( Artaud Antonin ) המוכר בייחוד בזכות כתביו על התיאטרון ( ראו התיאטרון וכפילו , תרגום מצרפתית אוולין עמר , תל אביב , הוצאת בבל , ( 1996 ומושג היסוד שלו , מבוא

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help