sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

גם איננה פסיכוביוגרפיה , באשר אין כאן התחקות מדויקת , "אחד 4 , "לאחד אחרי מהלכי חייו של קפקא , כדי להסיק מהם אי אלה מסקנות , "נפשיות" אלא ראייה של מבנים ותהליכים שלא זו בלבד שהם באים לידי ביטוי ( סמוי ) בטקסט ( הגלוי , ( אלא שהם מזרימים בו , תוך כדי היזון חוזר , מהלכים סגנוניים , דימויים ושלל תהפוכות מבדיות , המפקיעים אותו מפשוטו ומעמידים אותו על ספי ספרות ואנושיות שלא נודעו כמותם באותה עת . ייאמר אם כן שאין במחקר זה , ואין לחפש בו , "אנליזה" כפשוטה של קפקא האדם . בהקשר הכפול הזה , הגם שאני מקבל את טענת היסוד של מרדכי גלדמן בספרו אוכל אש , שותה ואש , כלומר שהוא אינו רואה את עצמו , בתפקידו כפרשן , לא כ"ביוגרף" ולא , "פתוגרף"כ אני מבקש לומר מלכתחילה שגישתי רדיקלית יותר , מסתכנת יותר , ואינה מקבלת כמובנת מאליה את ההפרדה המסכמת את סקירת המבוא שלו : "הפסיכולוגיה של המשורר הדובר בשירים אינה זהה בהכרח 5 לזו של הכותב " . כי הרי זו הפרדה העלולה להשאיר אותנו שוב על פני השטח , שבויים בתפיסה פוזיטיביסטית של הספרות . לעומתה , ארצה להתמודד עם סבך הקשרים שבין הכותב ללא מודע שלו , באמצעות ניתוחן של תבניות הבעתו ותבניות חשיבתו , על מגוון יחסי הגומלין שביניהן . על כן דרכי תהיה מערכתית ובין תחומית במוצהר , בהתבסס על מושגי תשתית ודימויי תשתית , שכן הספרות המודרנית בכלל וספרותו של קפקא בפרט אינן מספקות לנו את המותרות של ישיבה על גדר הפרדה כלשהי אלא כשלב ביניים בדרך לניתוח המקיף . גם כשחיי קפקא נסקרים , באחרית הדבר , בצורה תמציתית ביותר , אין זה למטרה ביוגרפית כללית אלא לצורך הבלטתם של מספר נתוני יסוד שעשוי להיות בהם כדי להאיר היבטים מסוימים ביצירתו . מרדכי גלדמן , אוכל אש , שותה אש , עיונים פסיכואנליטיים ביצירות פו , אצ"ג ושייקספיר , תל אביב , הקיבוץ המאוחד , ; 2002 הציטוטים מתוך העמודים . 28-27

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help