sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קודש לחול בממד הזמן . הקודש הוא הכוח המניע של הזמנים בגווניהם . "בלעדי קודש אין . "חול עם זאת הוא מצביע על כוחו של האדם דווקא "לגזור על יום אחד שיהיה יום . "טוב "היום הזה - '' מסביר ביאליק - "כחו גדול על ידי שמקשרים בו הרבה זכרונות , שאינם מתקשרים בימים אחרים , ויום זה מקבל על ידי כך נשמה . "יתירה אם כי ביאליק מצביע על זכותם של האדם והקיבוץ הלאומי לקבוע ולהשריש את חגיו ומועדיו , הוא מביע בהזדמנות אחרת מידה של רתיעה וזהירות בפני שינוי תוכנם ומהותם של חגי ישראל והשבת . לשאלת חברי קבוצת גניגר לדעתו על שינוי וחידוש המועדים הוא מייעץ לשואליו לנהוג בכובד ראש בצביון הקיים . אומנם זכאים הם להוסיף על מנהגי אבותיהם , אך הוא מלמד זכות על המסגרות הקבועות שעברו אלינו בירושה : "אבותינו לא נמאסו עליהם שבתותיהם ומועדיהם אף על פי שחזרו עליהם כל ימי חייהם כמה וכמה פעמים בנוסח אחד מפני שהיתה בהם לחלוחית וברכת החג שכנה בנפשהם . אלה שאינם מוצאים טעם בחגים ובמועדים , סימן שנפשם ריקה ותוכם חול " . בהזדמנות אחרת , אותה שנה עצמה , מרחיב ביאליק את המעגל של קודש וחול מעבר לתחומי המושגים של המסורת , אם כי מוסיף להסתייע בדפוסים הקיימים מאז . לעתים אף ניכרים בדבריו רישומי ציורים ומינוחים קבליים בשבחה ובמהותה של השבת . ביחד עם ציון " סוד קדושת השבת שעם ישראל , "יצר הוא מייחד את דבריו על קידוש החיים בתוך החולין של הגלות ועל קדושת הארץ ובנינה ; אך מעל לכל הוא חוזר ומטעים את הקשר שלא יינתק בין קודש לחול , תוך כמיהה לניצוצות של קדושה : "כלום אפשר למצות מימי החול המזוהמים יום קדוש , יום שבת ? בכל זאת , עד כמה שמשפיעה קדושה על חיי החול יום יום , הרי אלה הניצוצות והטפין מצטרפים ומתמצים אחר ששת ימי החול ליום קדוש אחד שגם מתוך טומאה יוצאים ומצטרפים ניצוצות קדושה " . זיקתו זו של ביאליק לתפיסה הקבלית של השבת , ניכרת גם מתוך דבריו שהשמיע על "אהל שם" ו"עונג , "שבת שעה שהוא מציין : "בימי האר"י קבלה השבת תוקף וזוהר חדש . ועכשיו , כשאנו שומעים פעמי הגאולה , צריך תוכן השבת להיות קודש . ואולי מכאן תבוא רוח חדשה לכל מהלך חיינו " . ' דברים מפורשים יותר על משמעותם ההיסטורית של הזמנים היהוד יים , ובעיקר על השבת , אומר ביאליק אותה שנה עם הנחת אבן הפינה ל"אוהל שם" בתל אביב . יש ענין בסכימה המחזורית של שבת וחול ששירטט ביאליק באותו מעמד . השבת קבועה ועומדת במרכזו של

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help