sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בץ קודש לחול : על תפישת הזמן בסיפור * ביאליק א ביצירתו של ח . נ . ביאליק לתקופותיה ולגילוייה הז'אנריים , של שירה , סיפורת , מסה ונאום , אתה מוצא התיחסות רגישה אל הזמן בזרימתו וחמודותיו המחזוריות , תוך תהייה מתמדת על זיקתו הן לעולם "האני הפיוטי" של המשורר והן על השפעתו ומעורבותו במהלך העלילתי והתיאורי של סיפוריו בפרוזה . מעבר למימוש השירי והסיפורי של גורם הזמן לגילוייו קיימות קביעותיו העקרוניות של ביאליק על מהות הזמן היהודי המסורתי , שנתנסחו בעיקר בערוב יומו , בעידן שבתו בארץ ישראל , שעה שבא לתרום את תרומתו בעיצוב דמותה הרוחנית של המציאות המתהווה לעיניו . אבחנותיו הללו של פשר הזמנים , שחותם המסורת היהודית עתיקת היומין טבוע בהם , יש בהן כדי להפיץ אור נוסף על אותה מתיחות נוקבת בין חזון למציאות האופפת את הווייתו היוצרת של ביאליק . עוד במסתו בעלת המוניטין , "אגדה , "והלכה שפורסמה לראשונה בשנת 917 ו , קושר ביאליק כתרים ל"שבת . "המלכה הוא מציין כי בדמיון העם היתה בעלת גוף ודמות הגוף "כלילת זוהר . "ויופי הוא מציין לא רק את השתקפותה באגדות חז"ל ובאגדות עם מאוחרות , אלא מזכיר גם את משוררי ישראל מר' יהודה הלוי ועד היינה , אשר שרו לה שירים ושאבו השראה מקדושתה . עם זאת מטעים ביאליק באותו מעמד , כי השבת היא גם פרי יצירתם הלגיטימית של בעלי ההלכה , שהגדירוה וסייגוה , לפרטיה ולדיקדוקיה , מפאת המצווה והחובות הכרו כות בה . נאמן לגישתו ההארמוניסטית בסוגיית זיקת ההדדין שבין אגדה להלכה , מצהיר ביאליק : "אין זאת כי אם אידיאה נשגבה אחת , צורה אחת עליונה של שבת , רחפה לפני עיני האנשים המפוררים האלה , ורוחם הוא שקבצם הנה מכל הדורות ועשאם שותפים ביצירתה ובשכלולה" ( רח ) ' בימי שבתו בארץ מתייחס ביאליק בהתמדה לסוגיית קודש וחול , שבת ומועד , מעמדם ההיסטורי והאקטואלי כאחד , אם במישרין ואם בשולי סוגיות אחרות . בדבריו משנת תרפ '' ח , על יסוד הקדושה שבלשון העברית , הוא קובע גם כמה הלכות אשר להבדלים המהותיים שבין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help