sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההטרוגניות היא הגיהינום איום , מין ותרבות בנובלה ברוך אל החתולים מאת יהושע קנז למען האמת , הסתירה נוכחת ; ושתי נקודות הראות לגמרי לא תואמות זו את זו . השאלה היחידה היא אם הן צריכות להיות תואמות . המבוכה שלנו צצה רק משום שאנחנו תמיד נוטים להתייחס להליכים נפשיים לא מודעים כמו להליכים מודעים , ואנחנו שוכחים את ההבדלים העמוקים בין שתי המערכות הנפשיות . ( פרויד , איש הזאב ) בדרך אל הנובלה בדרך אל החתולים [ קנז , [ 1991 מצאתי את עצמי מחטט בכמה מעבודותיו הקודמות של קנז . גדול מאוד היה הפיתוי לחלק את הרשימה הזאת לשלוש , על פי המודל של פרדריק ג'יימסון - ריאליזם , מודרניזם , פוסט מודרניזם . נסוגותי מן הכוונה הזאת , בעיקר משום שדיון כזה יכול להיות פורה רק אם הוא באמת משמש מנוף להארת מכלול היצירה ולא זו היתה כוונתי במאמר הזה . אף על-פי כן , הקריאה בבדרך אל החתולים צריכה להיעשות גם בעזרת אופן הקריאה של יצירות פוסט מודרניות : לא "העולם" מצוי ביצירה , ולא "ייצוג , "העולם אלא עולם בעל כללים משלו , שהדיאלוג שלו הוא עם " העולם כמו שהריאליזם הציג לנו . "אותו בדרך-כלל מתקיים היחס הזה באמצעות פאסטיש , פארודיה מיוחדת לפוסט מודרניזם ( בנבדל מן הפארודיה הרצינית מאוד של המודרניזם . ( אבל בדרך אל החתולים איננו פאסטיש ואיננו פארודיה , אלא דיאלוג עם סוג של דראמה גותית , עם המאה התשע עשרה , דיאלוג עם ממשות , "סהרורית" פאראנואית , תפאורה בצבעים , "מבהילים" מאיימים , המלווים כל טיפול מקלף עור בסובייקט האנושי . לפיכך חשבתי כי אפשר להתבונן בנובלה של קנז כבנובלה הכוללת ויתור "פוסט מודרני" על עיסוק בפרובלמטיקה של ייצוג עולם . העולם של הריאליזם הוא עולם משתנה . ה"ריאליזם" בנובלה של קנז הוא עולם שחבוי בו פחד גדול מפני ההשתנות . כך אני מבקש לגשת לנובלה של קנז , לא לפני שהדיון יחצה את ה"ריאליזם" של קנז בסיפורים ואת ה"מודרניזם" שלו ברומאן . בדרך אל החתולים שונה מאוד מיצירותיו הקודמות של יהושע קנז . משהו בנובלה הזאת כולל אלמנטים שקנז לא העז לעשות בהם שימוש קודם . אווירת המלודראמה הגותית , במת התיאטרון של המאה התשע עשרה , הכביכול ריאליסטית , השימוש התדיר במה שפרויד קרא לו Das Unheimiiche ( המאוים , ( הקור והמחנק העולים מן הסיפור , העדרם של רחמים , חום , חסד ורוך שמילאו תפקיד מרכזי בשתי היצירות הקודמות של קנז , כל אלו ראויים לדיון

הקיבוץ המאוחד

יצחק לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help