sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ממך "לאהוב את , "המדינה ונשבעים על אהבתם למדינה . אהבתי את אדוני . אכן , חלק גדול מהמושגים והדימויים של הישראלי / ת הם מושגים שנבנו " / 'מלמעלה עניין זה חריף כאן יותר משהוא חריף כמקומות ארורים בעלי " תרבות שליטה , "מלמעלה שיש להם ותק גדול יותר , ולכן גם "תרבות של התנגדות" ממושכת יותר , ואולי גם תרבות עממית עשירה יותר . אנשים הובאו והושמו במקומם וקיבלו שם ומספר אישי , ועבר וכמובן עתיד ( תקומה . ( ועוד יותר מזה קיבלו , כמובן , חופש , כלומר עצמאות , כלומר אמונה גדולה בחירותם . בלי ספק . סופרים וקוראים אינם אוטונומיים . דווקא עניין זה חשוב לומר אחרי הדיבור על הרצון להתקדם לקראת חירות , כלומר להרחיב את המקום שאנחנו מוצבים בו , אל המקום שאולי פעם נתייצב בו . אבל האם מוזר כי אלו שעושים את השימוש הנרחב ביותר בדימויים הקיימים - אקדמיה , שלטון , צבא , ספרות מסורתית - אוהבים להלל ולשבח באופן חשוד מדי את האוטונומיות הקיימת , תמיד כבר נתונה ? מוטב לחשוד בליבראל השר שיר הלל , זה הרואה בחוויית הקניה בסופרמרקט את הדימוי המרכזי שלו . זהו הפחד מפני הריק , הבדוי , חסר השחר , ולפעמים גם חסר סיכוי : המקום שיש לטפס אליו כדי לחטט בחופש . אכן , יש חשד גדול מפני התיגר על המערכת של הדימויים , מפני הדיון בהם , מפני הפיכתם . הרוח הרעה של השנאה לרקונסטרוקציה , לתיאוריה הביקורתית , לניתוח השולל , הרוח הרעה הזאת חוגגת מראש הגגות . "זה היה סוג ההסבר שאהבה המאה השמונה עשרה : בדרך זו ניסתה הנאורות , לפחות באורח זמני , לסלק את צורות הזרות הגלויות ביחסים בין בני האדם , אותן צורות שאת מקורן לא יכלו לפענח" - כך ניבא מארקס ב"הקפיטאל" שלו את האיבה הגדולה שעתידה היתה לבוא לדקונסטרוקציה , לפסיכואנאליזה , לניטשה , למארקסיזם עצמו . האוטונומיה של הסופר / קורא היא הליכה או טיפוס , או חמיקה . השתדלתי כאן לפשט ולסבר את האוזן ונזהרתי ככל האפשר מפני שימוש בז'רגון מקצועי של ביקורת . מאידך גיסא , כבר אמרתי בראשית ההקדמה הזאת את מה שעכשיו אומר במפורש : חופש לא מקבלים , חופש לוקחים . אם יצירות ספרות עושות שימוש בקיים , בשלל הדימויים של הקיים , בייצוג מטעם העולם הקיים , גם בהן , כמו בפרסומות ובסדרה הטלוויזיונית המיכאנית , ובעיתון , גם בהן צריך להיאבק . הסופר אוטונומי רק אם הוא מנסה להיות אוטונומי וגם אז צריך לבוא המבקר ולהקשות על האוטונומיה הזאת . וגם אל המבקר צריך לבוא ולהקשות , הסופר , והקורא . אין סוף של ביקורת . של דימויים . של רצון להיות חופשי . רוב המאמרים בספר הזה עוסקים בפרוזה הישראלית , זו הריאליסטית . מאמר אחד עוסק בשירה . רובם נכתבו בזמן עבודתי על הרומאן טם , וזאכל מלכים , לפעמים בהפסקות שבין פרק לפרק , ולפעמים במקביל לכתיבת הרומאן . אינני איש אקדמיה ואני מניח שכמה מן , "אסוציאציות"ה כמה מן הדרכים שבחרתי כדי לטעון את מה שטענתי , אינן מקובלות בעולם האקדמי בישראל . ולוואי

הקיבוץ המאוחד

יצחק לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help