sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

בצורת מצרך , כולל . "זהות" להתרוצץ , לזה אני מתכוון . הדיון בחירות העתידה לבוא מפריע בדרך כלל למי שחושב כי החירות כבר קיימת ו"המקום" שהמאבק על החירות מתרחש בו הוא ברומאן הבלשי , נניח . ובאותה הדרך של דרישה לקבל את החירות עלי אדמות , חירות מתגשמת , קיימת כבר , באותה הדרך הזיכרון הקולקטיבי תובע לעצמו את הזכות לבוא במקום הזיכרון הפרטי , משום שיש לו יתרון דומה ליתרון "הסדר" ביצירת דימויים : הוא רצוף , הוא בא מטעם מי שאנחנו נותנים בהם את מבטחנו מן הרגע הראשון , הוא מציע את עצמו במונחים מתקבלים על הדעת , יש לו לוגיקה , והסתברות , ואחדות , ובקיצור , הוא מגיע כיצירה ספרותית משובחת יותר ממה שיש לזיכרון המרוסק להציע : עמימות , חוסר בהירות , חוסר הסתברות , גמגום . והעיקר , הזיכרון הלאומי גם מציע לשבץ בתוכו את הזיכרון הפרטי וזהו יתרון נפלא . כי מה טוב מזה ? להעניק לזיכרון הפרטי "כלל להשתייך . "אליו כאן גם מצויה הספרות הגבוהה שלנו , המתעסקת הרבה בזיכרון הקולקטיבי . ולכן היא מתבוססת בריאליזם משום שהיא מבקשת שנזהה את "הקיים" עם מה שהיה בטרם הקיים , "אצל . "כולנו גם הזירה הקרויה ספרות גבוהה , זו הזירה שבה קוראים / כותבים ספרות יפה , גם שם יש יריבים לחופש ההוא , לזיכרון הפרטי הזה לרצות משהו שעוד לא היה , ומשום כך אנחנו מותקפים . "ריאליזם"ב כן , אני יודע , תמיד יובא טולסטוי או בלזאק כדוגמא לריאליזם נהדר . אבל אנחנו חיים בתקופה אחרת , שבה הריאליזם הוא זיהוי ה"קיים" ולכן אין בו אותו גילוי שצ'זאךה פאוזה דיבר עליו : "בעיר הגדולה גילה בלזאק מקור למסתוריות , וסקרנותו היא תמיד בכוננות . סקרנות היא המוזה שלו . לעולם אין הוא קומי , או טראגי ; הוא . "סקרן אבל במקום דיבור בגנות הריאליזם כתווית , כמשהו קטיגורי , הכולל בוודאי כבר טעויות , נאמר רק זאת : יש מי שכתב אותנו , כתב בשבילנו , חשב בשבילנו . אנחנו חיים בזמנים שבהם ספרות מן הסוג הזה של "המוכר הוא המענג" וה"בדיוק ככה זה היה" הוא ההזמנה להתענג על הקיים , ליהנות . "עצמנו"מ הבה נקרא לכך . "סדר" הסדר הזה מצפה מאיתנו ( סופרים / קוראים ) שנתעסק בספרות רק במקומות שאין הוא עצמו מופרע , שאין הוא עצמו נקרע , מופר , מסתבך בשקריו שלו , או מוטב באמיתותיו המתמוטטות בגלל כתיבה אחרת / קריאה אחרת . הפרטים תועים בחלל בלי אדון והם מכנים חופש את מה שמציע לכידות , אחדות , קולקטיב . אבל הרגש דועך , הדמיון , המאמץ לראות עולם אחר , לפרק עולם קיים , מתכסה בקטורת , או באדי סאונה ( או מה זה ההופך את הכול לעצל ולאה (? מנין באה הקהות , אותה קהות של השנאה לחדש - כמו השנאה לזר , ללא מוכר , לדורש מאמץ של התוודעות ? מהו אי הרצון להיפרד מן הסיכום הסופי של התרבות כמו שלמדנו אי אז לפני עשרים שנה באוניברסיטה ? אין שום תרבות בעולם שבה המלה "מדינה" ממלאת כל כך הרכה פעמים את מקומה ואת תפקידה של המלה "ארץ" בצורה "לא מדויקת" כל כך , וגם תובעים

הקיבוץ המאוחד

יצחק לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help