sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הכואבים אך הבלתי נמנעים בתהליך ההכרה ההדדית של הסובייקטים בחירות זולתם . שני מאמרים אותם פרסם לאור במטעם מנתחים את שירתם של דליה , 'רביקוביץ נתן זך , מאיר ויזלטיר ודוד אביק , מתוך התייחסות לשאלת זהותם והזדהותם של המשוררים הללו באדונים , או עבדים . הדיון נפתח במוטו מתוך ההרצאות על הפנומנולוגיה של הרוח מאת אלכסנדר קוז'ב : "אדם אף פעם איננו אדם . / על כורחו , הוא תמיד , / במהותו , או אדון או . "עבד אולי לא מיותר לציין את השפעתו של קוז'ב על לאור . כמו קוז'ב , גם לאור מבקש להתיך את היגל ומרקם עם היידגר , להדגיש את חיוניותה של ההתהוות ואת קיפאונה של ההוויה , ולבחון את הפעולה בעולם דרך הפרספקטיבה של סוגיית האדנות והעבדות . כך בשירים , במחזה ובכתיבה ההגותית , אבל בעיקר בשלושת הרומאנים : שלושתם מציירים התגלמויות שונות של יחסי אדנות ועבדות וממחישים את האימפוטנציה והפתטיות המהותיות לאדון ( אבל גם את כוחו המדכא ) ואת הפוטנציה והאנרגיה המתנגדת של הצמית ( וגם את חולשתו החונקת . ( את עם , מאכל מלכים אי אפשר לקרוא מבלי לחוש , בכל עמוד , את המאבק בין ההודעות העצמיות , את הדחף למחוק את הזולת , לבטל את הסובייקטיביות שלו ולהפוך את תודעתו לאובייקט לא מהותי . המאבקים האלה משורטטים שם הן ברמה האישית והן בזו המעמדית . ל'אני חושב' זה , הסובייקט שאינו ניתן לרדוקציה , תפקיד ראשוני בעיצוב תנועת הרומאן . לא תיתכן דמות שאינה , 'אני' גרעין כמוס של כוח . אי אפשר שלא לחשוב על הכוח הזה קודם כל כעל אחדות , , 'אטום' מה שאינו ניתן לחלוקה , מה שאין בו ריבוי . המדובר בקביעה מטאפיסית , בתביעת הנפש , ובדרישות הספרות , השירה , הדרמה . מכיוון שכך , נושאת ההיזקקות ל'אני , 'חושב ל'אגו קוגיטר , אופי פוליטי . אבל לאופי הזה צדדים שונים . במקביל לכתיבת עם , מאכל מלכ ם עבד לאור על ספר המסות אנו כותבים אותך מולדת . במסה הדנה בגיל ; הבובות לאיבםן ובהפקה התיאטרונית שלו , הוא מעיר : גם נורה של איבסן בטקסט היא הנחה זמנית בתהליך הקריאה . יתר על כן , בבוא הבמאי להכין את הדמות להצגה , ממש כמו בקריאה שקרא את המחזה , אל לו לכפות על השחקנית בשר ודם להיות קוהרנטית מהטקסט , או אם להשתעשע מהדיבור על העולם : למה לכפות על השחקנית קוהרנטיות שאין לה , "בחיים" דווקא בבואה לעבוד על טקסט שגיבורתו חסרת קוהרנטיות בגלל הבנתו העמוקה של איבסן את היעדר הקוהרנטיות , את המצוקה בעטיו של בעל אובססיבי , הדורש קוהרנטיות . והעיקר : יש קשר בין הבמאי הדורש קוהרנטיות לבעל האובססיבי , לצופה הנהנה מהקוהרנטיות הזאת , ולמבקר : עולם של אדונים . מה שאיבסן העמיד מול העולם הזכרי הזה לא היה רק נורה , אלא מראה מביכה : גם אתה טורוולד" ( שם , עמ' . ( 252 לאור יוצר כאן חיבור חדש בין סוגיית האדון והעבד לבין הסובייקט האחדותי המכונן אותה . הוא מטשטש , בפסקה הזו , את מקומו ההכרחי של גרעין הכוח האטומי , המניע והמונע , המתקף והמתוקף , ומצביע על כך שהקשר בין האדנות לבין תפישת הסובייקט כתודעה אחדותית חורג ממהלך דיאלקטי מופשט של תביעה להכרה . הוא כרוך

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help