sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אולי , ואולי לא אולי : 'אני חושב / 'אני מדבר' ואני פועל' ביצירותיו של יצחק לאור ענת מטר אפולוגיה אילו כלים עומדים לרשות החוקרים כדי לפרק ולנתח את הטלטלה האוחזת בנו , כשאנו קוראים את יצחק לאור ? כדי להמשיג את יצירתו , הים העצום הזה , גליו , משבריו , עוצמתו , זרמי העומק שלו , לשונות , דימויים , צעקות , נשימות ? אין ( לי ) מושג . המושג ניגף בפני הים . ובכל זאת : משהו - בהמשך עוד ניתן לו שם - קורא לנו לא להתעצל ולהתאמץ "למסר את / המשג הלא ידוע" למרות הפיתוי להיכנע , כי " הקרוב ברור / ברור מדי , ברור מכלי להיות ידוע , והרחוק / טובע במפשט , משג $ 7 צל , נהנתני" ( עיר הלוויתן , השיר והכרך , עמ' . ( 12 נצלול , אם כן , לפילוסופיה הבולעת הכל , "כמו קךקעית הים" ( שם , ( בתקווה שהמודעות לקוצר ידנו תגן עלינו מטביעה בהיבריס ההפשטה . אני חושב יצירתו של יצחק לאור מושתתת על התגוששות מתמדת , לא מוכרעת , בין שלושה מומנטים של . 'אני' לא בדיוק סתירה , לא בדיוק דיאלקטיקה : התגוששות , מאבק . מומנטים של , 'אני' אמרתי , קורצת במודע לפרק המפורסם על דיאלקטיקת האדון והעבד בתוך ה"פנומנולוגיה של הרוח" מאת היגל . סוגיית האדנות והעבדות מהווה ציר מרכזי ביצירתו של יצחק לאור , החל בסיפורים ובשירים המוקדמים ביותר , ועד הזמן האחרון ממש . הסוגיה הזו תשמש לי כעין מבנה עזר , למה , בעזרתה אבקש לתחום את המאמר . לאחר שאיתר בשמחה את ה'אגו קוגיטר שלו , גילה דיקרט שהוא כלוא , משתכלל בתוך עצמו , זקוק לתיקוף חיצוני שיאשר את הזהות , האחדות , את אמיתותה של התודעה העצמית , את היותו של הסובייקט סובייקט , דהיינו חופשי . דיקרט נחלץ מכלאו , כידוע , בעזרת המתקף הגדול , "הרוח המוחק ; "הכל אבל שנים אחר כך , בעידן שבו פג תוקפו של המתקף הזה , הולידה תשוקתו של הסובייקט לקבל הכרה בחירותו את ריאלקטיקת האדון והעבד . ב "פנומנולוגיה של הרוח" מפרט היגל את השלבים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help