sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הסטירה , ההוקעה ) הקולוסאליים של יצירות הפרוזה הגדולות -עם , מאכל מלכים , הנה ארם ayr \ דלל / י גללייל / י . אבל כאן המקום להצביע על כך שנקודות הסיום של יצירות הפרוזה הללו מתחברות כולן אל נגיעה חרישית או טקסית , בחוויית רגש עזה , פקוחה ופשוטה , נאיבית וחסרת בושה , ובמצבים טקסטואליים קדמוניים , שלמים , המהווים " : "מקור התפילה "ונתנה תוקף" המיוחסת לר' אמנון ממגנצא בסיום עם מאכל מלכים , או המילים "הנה אדם" בסיום הנה אדם , שגם אם הילד השומע אותן בסיפור אינו מבין אפילו את לשונן , הקורא רואה את מלוא ממדיו המתאבכים של הצירוף הנטול מן הברית החדשה המקיפים את תמונת האב והבן ויוצרים תמונת "פייטה" שאינה קורסת ואינה נסגרת בסוגריים המגחיכים אותה . אפילו סיומו של יעס רוחי גווייתי , הפורע כל מוסכמה בדבר "סיום" ויש בו מינון גבוה יותר של פירכה ולגלוג על עצם המעשה הסיפורי , נוגע ב"שיר , "הכבוד בעמידה נרגשת מול ארון הקודש ובאמירת המילים הקדושות "אדמך אכנך ולא ידעתיך" המובילות למשפט המסיים הנוגע בקרום הדק שבין חיים למוות . נקודות הסיום הללו מסמנות את העיקר שבלעדיו לא יכול להיות ערך וטעם לא לחיים ולא לספרות . זה העיקר שהפגיעה בו מחוללת את הרומאן ומציאתו מחוללת את סיומו . הרומאנים הגדולים הללו , מכיוון מסוים , הם מסע חיפוש אחר האפשרות לומר את דבר הערך , הרגש והקדושה , לרגע קצר , בלי בושה . מן הבחינה הזאת לאור הוא צאצאו הישיר של י . ח . ברנר , ובמיוחד שלמכא / ומכאן . בשיר , "בשר" מתוך אוהב ימים ( עמ' , ( 31 ניתן לראות היטב כיצד מתקרב הדיבור אל הגלעין הפשוט , הראשוני , של התום . כאן יש רק שכבת כיסוי אחת ; שכבה אחת בלבד של אירוניה , וזו האירוניה הפשוטה מכל סוגי האירוניה - האירוניה של ההיפוך : מה שמכונה בשיר "בשר" אינו בשר אלא נפש . ומתוך השימוש הווירטואוזי בממד הטראגי של האירוניה המהפכת , צומח בשיר אותו זרם המוביל דווקא מן ההיפוך אל המקור , וכך נקשר קשר אימננטי בין ההיפוך והמקור , בין הבשר והרוח . היוצא מכך הוא מניפסט חזק , מן החזקים שניתן למצוא בשירה העברית המודרנית , בדבר הלכידות שבן הגוף והנפש : בשר הבן שואל את בשר האב : האם אתה שומע ? זרת קטנה אחת מבשר האב משיבה : כן . בשר הבן שואל את בשר אביו : אתה ר 1 אה אותי ? זרת קטנה אחת מ ? שר האב מנסה להשיב . האם אתה מכיר אותי ? אני נותן את בשר יךי בבשר יךך , אם תךפה נפל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help