sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

" כתיבתו , דחוסה וסתומה , נדמית לעתים כפקעת אינסופית של משמעויות מתחלפות , משוללות מקור " . כותב גיש עמית בפתח מאמרו . וכך כותב שאול סתר בפתח מאמרו : כתיבה ביקורתית העוסקת ביצירתו של יצחק לאור צריכה להתמודד גם עם האופן שבו מכלול יצירה זה - ביקורת , שירה , מחזאות , פרוזה , מחקר - מבקש להגדיר את תנאי המובנות ( conditions of intelligibility ) שיאפשרו את הקריאה בו . היוצר חולש על יצירתו שלו ; והיצירה עמלה על העמדת תיאורית הספרות שמבעדה תוכל היא עצמה להיקרא . במילים אחרות , כדי לקרוא את לאור יש לקרוא עם לאור , להתחקות אחר הקול האומר את דברה של היצירה ולחקותו . מעבר לתמרור האזהרה שמציבים הכותבים לעצמם בבואם לכתוב על לאור , הם מסמנים תחושה מהותית לכתיבתו . גם אם טענותיהם של עמית ושל סתר נוגעות כל אחת בממד אחר של העניין , בשתיהן מפעמת חוויה של סחרחורת וחשש מפני אובדן איזו נקודת משען תפיסתית . היעדר חוויה של , "מקור" או של איזו הבנה ראשונית שממנה ייבנה המבנה המורכב , המתעתע , התוקף את מובנו שלו כמחלה אוטואימונית של טקסט . המודעות החריפה של לאור ושל כמה מקוראיו לקריאתם של פוקו ושל דרידה , המותירה בתחומי ההיעדר את ה"מקור" , "ממש"וה איננה איזו התפלפלות פילוסופית , אלא היא שיקוף פילוסופי לאיזו תשתית תפיסתית ונפשית עמוקה בעולמו של לאור בכל פניה של יצירתו הענפה . אותו אי שקט פסיכו מוטורי , אותה "התרוצצות" בלשונו , בין ניסוחים שונים לאותו דבר , זניחתם ברוגז , בעיטה במה שנדמה נייח מדי , אותה מודעות נרדפת לכוחו הרודף של ממסד / משטר , העסוקה תדיר בהתנסחות מחדש מחשש שהלשון תהפוך , עוד ברגע הדיבור , לסיסמה , מדבר " סובייקטיבי" ל"אובייקטיבי" בלשונו של לאור . אותן קפיצות עוויתיות מהסיטואציה אל מבט חיצוני עליה - כמו ילד החושש שמישהו צופה בו . החשש מן התמימות . החשש מפני הלעג שיולעג על התמים . כל אלה מחייבים את הקורא ביצירה הזאת לשאול שאלת יסוד : האם באמת חג העולם הספרותי הזה סביב הספק ? האם הרוגז , ההתרגזות כחוויה של כתיבה , המפעילה באורח כה יעיל , מרגש ומעורר את הקריאה בכתבי לאור , ממלאה את הספירה כולה ? האם באמת אין זו אלא "פקעת אינסופית של משמעויות מתחלפות , משוללות ? "מקור התשובה טמונה בשירים על האדמה , על הלידה ועל המוות , שלו ושל האנשים האהובים בחייו . לעולם של לאור יש מסד . יש בו "מראות שתיה" בלשונו של ביאליק . ובזיקה אליהם לא חל אותו ספק מאכל כל . המקור בעולמו של לאור הוא פשוט , " נאיבי" ומסורתי לגמרי . סערת הספק בעולמו של לאור אינה רק מסקנה פילוסופית . היא ביצוע ספרותי נרגש של בושה . בושה על הרגש ואיבה על העלבון שהוטח בו . בבואו אל האדמה , אל שכבת המגע בחיים ובמוות , נוטשת אותו הבושה . תהיה זו שגיאה יסודית לקרוא את לאור בלי התשתית היציבה , העמוקה , המתחייבת לאחוז בלי להרפות . תשתית של ערך ושל רגש , של שמחה ושל אבל . לא כאן המקום לראות את צמיחת השכבות של הבושה , הרוגז , הספק , האיבה , עד מבני הרוגז ( הביקורת ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help