sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המרמה של רחל וכיו"ב , וגם לשליליות שבנשות המקרא זיק של זכות . כל אלה דמויות אנושיות שיש בהן גם מן הטוב וגם מן הרע . גם בספרות התלמודית והמדרשית תופסת האישה מקום חשוב . נמצא בספרות זו סיפורים על נשים טובות , כגון הסיפור על אשתו של ר' עקיבא ששלחה אותו ללמוד תורה וזיכתה אותו בכול , ועל נשים חכמות , כגון ברוריה אשתו של ר' מאיר או אמא שלום , אשתו של ר' אליעזר , שהייתה בקיאה גם בהלכה ( שבת קטז , ע"א-ע"ב ) וילטא , שהייתה מתפלמסת על נושאים הלכתיים ( חולין , קט , ע"ב . ( וכן ידועות אמהותיהם ונשותיהם של כוהנים גדולים , שבזכותן זכו אלה לכהונה הרמה כגון קמחית ( יומא מז , ע"א ) או מרתא בת בייחוס ( כתובות קד , ע"א . ( לצד סיפורים שבמרכזן דמות נשית מסוימת ידועות בספרות התלמודית גם אמרות וקביעות שעניינן כלל המין הנשי , ויש באלה משום חוות דעת וגישה אל הנשים בכלל לטובה או לרעה . חז"ל הכירו באינטליגנציה של הנשים ובכך שאין להחשיבן כפחותות מן הגברים . רבי חסדא אמר כי להן כושר שיפוט , שהוא לעתים טוב ונבון מזה של הגברים ( למשל נידה , מה , ע"ב . ( חז"ל גם מנו תכונות חיוביות בולטות בנשים כגון רחמנות , אמונה בה' ( למשל ברכות יז , ע"א ) וחוכמה : "בינה יתרה לאשה יותר מבאיש" ( נידה , מה , ע"ב . ( מאידך גיסא , נמצא בתלמוד ביקורת על שנשים "דעתן קלה , "עליהן "אשה צרעת ממארת בבית" ( יבמות סג ע"א-ע"ב ) או "אשה חמת צואה ופיה מלא דם והכל רצים אחריה" ( שבת קנב ע"א . ( וכן סיפורים על נשים רעות , שהציקו לבעליהן , כך אשתו של רב ואשתו של ר' חיא , שבקדרותיהן נמצא תמיד תבשיל אחר מזה שחשקה בו נפש הבעל ( יבמות סג ע"א . ( בימי הביניים נעשה העיסוק בנשים אחד הנושאים המרכזיים בספרות העברית . במאות השתים עשרה והשלוש עשרה רב מספרן של יצירות עבריות בספרד ובפרובנס הכתובות בפרוזה או בפרוזה מחורזת העוסקות בנשים , ואף נוצר ז'אנר ספרותי חדש , והוא הוויכוח הניטש בשבח הנשים או בגנותן . יצירות אלו דנות במידותיה הטובות של האישה ובמידותיה הרעות . ז'אנר זה , שפותח במאה השתים עשרה בספרד , נמשך בפרובנס ובאיטליה עד למאה השבע עשרה , ולוקחים בו חלק אפילו רבנים , בעיקר באיטליה . בשלושת הרבדים הספרותיים ההיסטוריים האלה משורטטת דמותן של נשים , מהן טובות שכל ומעשים ומהן נפתלות ורעות . נמצא אפוא כי השאלה , אם טובה היא האישה במקורותינו אם רעה אינה מוכרעת . ואולם

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help