sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר האישה במקורותינו - הטובה היא אם רעה ? לאישה מקום נכבד בספרות העברית לדורותיה , ואין תקופה בה לא תפסה מקום חשוב ביצירה העברית . יצירות שלמות , סיפורים , אנקדוטות , מכתמים , משלים ושירים , נכתבו על אודותיה למן ימי בראשית ועד היום . כבר במקרא נמצא סיפורים רבים על נשים , וביניהם על נשים שרבה חשיבותן בהיסטוריה האנושית והלאומית , כמו סיפורים על אמהות האומה - שרה , רבקה , רחל ולאה , סיפורים על שופטות , נביאות ומלכות - דבורה , חולדה , בת שבע ואסתר , ואפילו סיפורים על נשים זרות , שאינן מבנות ישראל , כגון רחב ויעל , אשר דמותן נקשרת בסיפורי גבורה והצלה , וכגון איזבל , בת מלך צידון ואשתו של אחאב מלך ישראל , אשר מתוארת במקרא כמי שגרמה , בין היתר , להפלת בית אחאב . בין אלה מסופר גם על נשים מקרב פשוטי העם , ואפילו שם אין להן , כגון אשת מנוח , אמו של שמשון ( שופ' יג , ( האישה החכמה מתקוע ( שמ"ב יד ) או האישה משתם ( מל"ב ד , ח-לח . ( מן הצד האחר עולה מן המקרא דמותן של נשים מפתות ומריחות כגון חוה שפיתתה את אדם לאכול מן הפרי האסור , אשת פוטיפר שניסתה לפתות את יוסף , ודלילה שפיתתה את שמשון לגלות לה את סוד כוחו . נמצא גם סיפורים על נשים רעות כגון המלכה עתליה , שכמעט שהרגה את כל בית המלוכה של שושלת בית דוד . גם מספרות החוכמה , ובעיקר מספר משלי , לא נעדרת דמות האישה כמו במזמור "אשת חיל" המהלל את האישה , או היפוכה - האישה הזרה , הנוכרייה והזונה אשר החכם בספר משלי מזהיר מפניה ; בספרות החוכמה ננקטת גישה דידקטית המנחה את האדם הצעיר בדרך חיים נכונה , ומעודדת אותו לבחור באישה ראויה למען ייטב לו בחייו , אך גם מזהירה אותו מפני אישה מדיחה ומפתה . הדמויות במקרא , ובכללן הדמויות הנשיות , בין החיוביות ובין השליליות , להוציא אחדות , אינן כולן שלילה או חיוב . גם המופתיות שבהן עשו מעשה או מעשים שליליים , ובאלה קנאותה של שרה , תחבולותיה של רבקה ומעשי

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help