sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מפריז נסע מונטן לנורמנדיה , כדי להביע את תמיכתו במלך אנרי השלישי שנלחם על כתרו נגד אנרי הראשון , דוכס גיז , שהיה מנהיג הליגה הקתולית במלחמות הדת . עם שובו לפריז נכלא מונטן בידי הקתולים בבסטיליה , אך השתחרר בו ֿ ביום הודות להתערבותה של אם המלך , קתרין דה מדיצ י׳ . באוגוסט 1589 נרצח המלך אנרי השלישי , ואנרי מלך נווארה הפך למלך צרפת . הוא הזמין את מונטן להצטרף לחצרו , אך מונטן סירב באומרו׃ ״מעולם לא קיבלתי דבר כלשהו בשל נדיבותם של מלכים ; לא ביקשתי דבר ולא חשבתי שאני ראוי לו . ״ בהשלמה מלאה נשא מונטן את סבלו ממחלת הכליות ומכיב שהתפתח בגרונו , והמתין לקצו הקרב . כאשר נאמר לו כי שעתו הגיעה , אסף סביבו את בני משפחתו והעניק להם את כספי הירושה . הוא מת ב ֿ 13 בספטמבר , 1592 בהיותו בן חמישים ותשע . המסה ״סנגוריה על רמון סבונד״ , שנכתבה בין השנים 1580-1575 ( ספר , 2 פרק ( 12 היא הארוכה ביותר מבין 107 מסותיו של מונטן . בשנת 1558 נכלל ספרו של הפילוסוף והתיאולוג הספרדי , רמון סבונד , תיאולוגיה טבעית , ברשימת הספרים האסורים על ֿ ידי הכנס ייה הקתולית בצו של האפיפיור פאולוס הרביעי . כעבור עשר שנים , לבקשת אביו , תרגם מונטן ספר זה מלטינית לצרפתית ופרסם את התרגום ב ֿ 1569 בפריז . אם כי היה זה ספר שנאסר לקריאה על ֿ ידי הכנס ייה הקתולית , תרגום זה לא הוכנס לרשימת הספרים האסורים , משום שמונטן הכניס בו שינו יים שהתקבלו על דעת אנשי הצנזורה של הכנס ייה . מדוע היה צורך ללמד סנגוריה על רמון סבונד ? בספרו תיאולוגיה טבעית כתב סבונד כי אלוהים נתן לאדם שני ספרים׃ את ספר היצירה ( כלומר את הטבע ) ואת הכתבים הקדושים . הוא טען כי באמצעות לימוד של ספר היצירה ( או של הטבע ) ובעזרת ״הארה״ אלוהית ניתן ללמוד ולהבין את הכתבים הקדושים . הוא המשיך וטען כי ניתן לעשות שימוש בתבונה האנושית כדי לחזק ולהבהיר את

אוריון הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help