sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בידינו די כלים וידע אשר יעזרו לנו לענות על השאלות האלה . מפגשים עם אנשים צעירים העלו שאלות נוספות . " אם הייתי יודעת לפני כמה שנים את מה שאני יודעת היום , הייתי נוהגת אחרת לגמרי באמי " , סיפרה לי מיכל , סטודנטית שהתמחתה בייעוץ לאוכלוסייה המבוגרת . אמה של מיכל פרשה מעבודתה בגיל 67 ושנתיים לאחר מכן התאלמנה . " לא הבנתי איך אמא שלי , שכל השנים הייתה פעילה ונמרצת , הפכה להיות פסיבית ואפטית . כעסתי על כך שהיא לא מתאוששת ולא עוזרת לעצמה . גם לי הייתה תקופה קשה , הרי איבדתי אבא , אך אני לא נתתי לעצמי לשקוע . תפקדתי בעבודה וטיפלתי בילדיי . היום אני מבינה כי התהליכים שאמא עברה , כתוצאה מהפרישה מהעבודה וממות אבא , שונים לחלוטין מהתהליכים שאני , אישה בת , 35 עברתי " . אכן , לידע כוח משלו וחשוב להפיצו לא רק בקרב אנשי מקצוע , שהרי כולנו עוברים תהליכים ומתבגרים . הידע מאפשר לנו להבין מה קורה לנו ולהתכונן למה שצפוי לנו . בעשרים השנים האחרונות צברנו ידע רב התורם רבות להבנת התהליכים הפיזיולוגיים , החברתיים והפסיכולוגיים המתרחשים במחצית השנייה של החיים . תוצאות המחקרים בשנים האחרונות מצביעות על הגורמים המשפיעים על אופן התבגרותנו ועל האופן שבו אנו יכולים לשלוט בהם ולנווטם . אנו יודעים היום להצביע על גורמים העלולים להאיץ את התבגרותנו ולפגוע באיכות חיינו , אך גם על גורמים אשר עשויים לבלום ולהאט את התהליך ולשמר את יכולותינו ואת כישורינו לאורך זמן . יש בידנו אמצעים ודרכים למתן ולהקטין את השפעתם של הגורמים המאיצים ולהגביר את השפעתם של הגורמים העוזרים לשימור הבריאות ולשיפור איכות החיים . אחד הגורמים הבולטים בהשפעתם על תהליך ההתבגרות ועל קצבו הוא המרכיב הפסיכולוגי , המצביע על הפירוש הסובייקטיבי שהאדם נותן למה שקורה לו ועל התחושות ועל הרגשות המתעוררים אצלו כתוצאה מהפירוש הזה . בכל פעם אני משתאה מחדש מעוצמת ההשפעה של המרכיב הזה . במהלך שנות עבודתי עם אוכלוסייה מבוגרת פגשתי לא פעם אנשים שעברו את אותם התהליכים מבחינה גופנית או את אותם אירועי החיים , אך התמודדו איתם באופן שונה לחלוטין . האחד התייחס לירידה בשמיעה , למשל , כאילו היה זה סוף העולם , לא היה מוכן להשתמש במכשיר שמיעה

אוריון הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help