sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא " שערי תפילה אינן ננעלים לעולם" * " ישראל עמך תחינה עורכים , שהם מצירים ולהושע צריכים" [ מתוך הסליחות ליום [ 'ג מספרים : פעם אחת היה קטרוג גדול בבית דין של מעלה , שבני ישראל אינם מתפללים בכוונה . ומחמת זה הקטרוג עמד מלך אחד ורצה לגזור גזירה שיבטלו מישראל את התפילה בציבור . אז התקוממו בשמים כמה מלאכים ולא רצו להניח שייעשה הדבר . אמרו לשאול את נשמות הצדיקים השוהות בעולם העליון , והללו הסכימו על הגזירה מלבד רבי שלמה מקארלין . הוא הרעיש עולמות בכוח תפילתו ואמר : "אני תפילה . מקבל אני עלי להתפלל במקום כל . "ישראל הגזירה נתבטלה . מקדמת דנא נחשבה התפילה לגשר הכרחי בין היהודי לבין קונו . חיוניותו של אותו נתיב תקשורת , שקצהו האחד יוצא מלבו של האדם וקצהו השני מגיע לתוככי הספירות האלוקיות , מודגשת בסיפור שלפנינו . המסקנה הנובעת ממנו ברורה : עם ישראל שחטא ועונש משמים אפשר עוד להתמודד . יהודים בלא תפילה , לעומת זאת , הינו מצב שאין להעלותו על הדעת . המונח "תפילה" מעורר אצל רבים אסוציאציה של טקס ממוסד או של דפוס תקשורת אנושית אלוקית שבלונית , תמונות שלעתים קרובות אינן מעוגנות כלל במציאות . הוכחה סמאנטית לכד הם עשרת הביטויים שמביא מדרש דברים רבה לתאר את רבגוניותה של התפילה : שוועה , צעקה , נאקה , רינה , פגיעה , ביצור , קריאה , ניפול , ופילול ותחנונים . שפע זה של ביטויים מתאר לא רק צורות שונות של תפילה , אלא מצביע על תכנים שונים המאפשרים למתפלל להביע מגוון רחב של רגשות . יתר על כן , על אף * דברים רבה , 'ב י"ב . 1 ראה מ' בובר , אור הגנוז : סיפורי חסידים , ירושלים—תל אביב תשכ"ט , עמ' 2 . 196 דברים רבה , 'ב . 'א

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help