sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

1 . דתהנאורות : דתהתבונה , תבונתהדת - יחסהשל הנאורות האירופית לדת 6 הדאיזם לכל שלוחותיו , שיש הרואים בו את אמונת הנאורות , היה הביטוי היותר מובהק של הנאורות האירופית בגישתה אל הדת , אף כי תופעות של מחשבה חופשית , אתיאיזם ומטריאליזם היו גם כן חלק בלתי נפרד ממנה , 7 אך אין לומר שהנאורות האירופית הייתה אתיאיסטית , או בלתי דתית 8 מעיקרה . היה זה הדאיזם שפיתח וגיבש את תורת הדת הטבעית מיסודם של ג'ון סלדן ( John Selden ; 1584-1654 ) והוגו גרוטיוס , ( 1583-1645 Hugo Grotius ;) שיווה לדת מימד חדש , אוניברסלי , והיה אחד הגורמים המכריעים בירידת ערכי האורתודוקסייה הדתית באירופה . כפי שניווכח מדיוננו על תנועה זו באנגליה , בצרפת ובגרמניה בהמשך פרקי הספר , אין לראותה כבעלת מערכת דיעות הומוגנית ואחידה גם אם נחלק אותה לפי תחומיה הגיאוגרפיים . ואף על פי כן , נוכל להשתמש בהכללה כדי להציג את עמדתה של הנאורות האירופית כלפי הדת - הדתות הפוזיטיוויות בכלל , והדת הנוצרית בפרט - כפי שמצאה את ביטוייה באחד הזרמים הניכרים ביותר ורבי ההשפעה שיצרה המחשבה האירופית בתקופה של למעלה ממאה שנה . השפעת הדאיזם על ההשכלה העברית והיהודית בגרמניה ניכרת בעיקר ברבע האחרון של המאה הי"ח ובראשיתה של המאה הי"ט . בניגוד לריניסאנס שניסה להבין את הדוגמות הדתיות ולפרשן בצורה הומאניסטית , מצטיינת הנאורות האירופית בכך שהתייחסה לדת בכללה . p . 272 John Hibben , The Philosophyof the Enlightenment ( New York , 1910 ) , ראה גם על ההבדלים בין הדאיזם והאתיאיזם בסיפרו של שמואל הוגו ברגמן , תולדות הפילוסופיה החדשה ( ירושלים , תש"ל , ( עמ' . 422 וראה מאמרי הקודם בנושא זה "עידן התבונה : דת , 7 * 77 , 7 , "ההשכלה שנה 66 ( גל' , 'י כ"ב טבת , תשמ"ז , ( עמ' pp . 135-136 . Ernst Cassirer , The Philosophyof the Enlightenment ( Boston , 1965 ) , 1963 ) , p . 129 . Paul Hazard , European Thought in the Eighteenth Century ( New York , . 22-21

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help