sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

החלק המרכזי של הספר מציע תפיסת יסוד של 'יהדות ההשכלה' - תפיסה חדשה של היהדות , כפי שהתבטאה בכתביהם של המשכילים העבריים הראשונים , מהם מתונים בגישתם , מהם קיצוניים יותר , שדרשו תיקונים מסוייגים במיסגרת המורשת הדתית של היהדות . מקביל להם החלק השלישי , "חכמים , "בתקנתם הדן במשכילים היהודיים הקיצוניים , שעיקר כתיבתם הייתה בשפה הגרמנית , ושקהל היעד שלהם חרג מן המיסגרת המשכילית העברית הידועה לנו , ובדרישותיהם לתיקונים ולריפורמה נרחבת ביהדות , בעיקר בעיקבות הדאיזם האירופי , מונחים בשאיפתם להשיג שיוויון זכויות ליהודים ולעדכן את הדת היהודית ברוח הזמן . החלק הרביעי של הספר , "ריפורמה - הלכה , "למעשה מעלה את מאבקי הריפורמה - עוד לפני הופעת תנועת הריפורמה הדתית - לתיקונים בסדרי בית הכנסת , בסידור התפילה , ובמינהגים , שהגיעו לשיאם בפולמוס ההיכל הריפורמי בהמבורג . פולמוס זה התנהל בחלקו בעברית והשתתפו בו משכילים קיצוניים ולמולם רבנים חרדיים . סיפרות ההשכלה הייתה תופעה מורכבת , ואל-נכון היו קולות אחדים ושונים במקהלה זו , כפי שהיו בדאיזם , שיש המחלקים אותו לדאיזם קונסטרוקטיווי ודאיזם דיסטרוקטיווי . וכך , היו משכילים מתונים והיו רדיקליים . בחינת הגותם של כל החוגים הללו מסמנת את המאבק ליצירת ' יהדות ההשכלה' תוך שאיפה להחזיר 'עטרה , 'ליושנה סיסמה שהדוגלים בה לא היו בהכרח באחדות דיעות באשר לדרך הפעלתה . פעילותם של המשכילים לא נמשכה בקו ישר , במסלול עולה , והייתה מקוטעת , אך הגותם שימשה קרש קפיצה למשכילים מאוחרים , שפירשו הגות זו לאו דווקה ברוחם של יוצריה . עם התפתחות ההשכלה והשינויים בתנאים החברתיים והתרבותיים ביהדות גרמניה , התגברה הדרישה לשינוי , והמגמה נעשתה חריפה יותר ותובענית יותר . זה סיפורו של המאבק ליצירת 'יהדות , 'ההשכלה מראשיתו בכתיבתם ההגותית של המשכילים העבריים , ועד שיאו הראשון , סביב פולמוס ההיכל הריפורמי , במעורבותם של המשכילים הרדיקליים . כמה הערות טכניות : כדי להקל על הקורא הבאתי בטקסט את התאריכים הלועזיים בסוגריים בצד העבריים . ה'תרגום' מהשנה העברית ללועזית נעשה באופן מיכני , כדוגמת תקמ"ד , 1784 = אף כי ראשית השנה העברית תקמ"ד חלה . 1783-ב כמו כן פתחתי ר"ת והבאתי אותם בסוגריים מרובעים , כגון [ ראשי תיבות , [ וכדי להקל על הקורא הבאתי לעיתים גם ר"ת ידועים ( מלבד אלה המקובלים , כגון : אח"כ , מו"ל , ( וכן ר"ת של סופרים ניתנו בהבאתם הראשונה בפרק , כגון שמואל דוד

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help