sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההיתממות . מדובר בעמדה של מחויבות לכתוב , לא בעמדה תיאולוגית אמונית בהכרח , אלא במחויבות למילה במפגש הסובייקטיבי . אם יש אמת בה , הריהי האמת של המפגש הזה , וסובייקטיביות זו משמעה גם שהקורא מגיע עם כל מטעניו התרבותיים וגם הם קוראים את הכתוב . מה שמוצע כאן אינו אלא מצע לתיאולוגיה ביקורתית ( ולא אמונית , ( שהיא גם תיאולוגיה קונפליקטואלית , לעומתית , לקראת בחינה ביקורתית של שאלת האמונה , במיוחד כשזו מציבה עצמה מול המוחלט . תיאולוגיה ביקורתית שאינה זונחת את התיאולוגי , אך בה בעת מאפשרת דיון ביקורתי ביחס לאופן ההצגה של האלוהים ושל האדם המאמין בתוך שיח זה : האם המודל להבנת דמותו של האלוהים הוא בהכרח בהיותו המוחלט ? האם האדם המאמין הוא בהכרח זה הכנוע ? ומה עם חיי היומיום של הפשרה ? כיצד הם מנתבים אחרת את התנועה כלפי האחר הזה ? המפתח בידי המסורתי . אמנם הוא סופג יחס מזלזל משני הצדדים : על ידי הדתיים האדוקים כדתי–לייט מחד גיסא , ועל ידי סוציולוגים מתיישנים כזעיר–בורגני מוסרני מאידך גיסא . אולם אפשר לחלץ מאופן פעילותו , גם אם אינו מודע לכך , עמדה חתרנית בתוך שיח האחר שמייצרת אפשרות משמעותית אחרת , ולא פחות לגיטימית , של קיום יהודי . להעמיד את המבדח באופן של תיווך בין הדתי לאתי ? העתיד הוא המבדח , הוא התנועה השמחה למחר , תוך הסתמכות לא עיקשת ולא מוחלטת על אלוהים בדחן , לא מתוך ביטחון מוחלט , אלא מתוך תקווה קלה . . 2 יתרה מזאת , ההבנות של הפרשנים המסורתיים על רקע האמונה ; האקדמיים על הרקע של התרבויות המזרחיות הקדומות והבנת נהגיו של עם ישראל בתקופת המקרא ; והפילוסופיים על רקע דברי הגל , קירקגור ואחרים — שיחים אלה יהוו את תפאורת הפירוש ויתרמו , ככל שידם משגת , מעבר למפגש הראשוני עם הכתוב , אך כגיבוי אחורי של עיקר הקריאה והניתוח הפרשני .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help