sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אחת . היצירה מביאה את סיפורו של משורר מזדקן שאיבד את כוחו ליצור כמו גם את רצון החיים שלו . בכוח מנסה בנו המפגר של המשורר להחזיר את אביו לכתיבה , וסופו שהוא מפרסם שיר תחת שם אביו . קיימת תבנית עשירה של תקבולות בין השניים הכוללת , בין השאר , תווי פנים וקווי אופי ( אלימות ועוד , ( והאב לא מאחר להבחין כי "היינו מסובכים זה בזה" . ( 71 , 1968 ) הקשר הסימביוטי בין השניים בא לידי ביטוי בכך שהבן הולך ומתחזק ככל שהאב נחלש . ( 75-6 ) יתר על כן , מספר פעמים מתואר הבן כמו היה צל 78 , 69 ) ועוד ) ושקד , אכן , מציין כי "הדמות הזאת גובשה כ'צל' פרוש , כמשהו המתלווה לאדם בלא שיוכל להשתחרר ממנו" . ( 140 , 1971 ) תפישה זאת הובעה גם בנובלה הבאה של יהושע , "יום שרב ארוך , אשתו , יאושו , "ובתו אם כי בנובלה זאת אין האב מתנגד לדור הצעיר המנסה להשיבו לחיים , אלא , אדרבא , מנסה להחזיר לעצמו את נעוריו האבודים באמצעות בני הדור הצעיר . הדמיון בין רעיון זה לבין התפישה המנחה את המאהב צויין לא אחת בביקורת ( ראה סדךלובנשטיין , , 189-202 , 1981 ועוד . ( בלא חשש הגזמה ניתן לומר כי כל יצירותיו הבאות של המחבר הושפעו מן התפישה שהתרמזה לראשונה בסיפורים אלה . חשיבות המשפחה כיחידה הפסיכולוגית המשמעותית הולכת וגדלה ביצירותיו הבאות של יהושע . הבדל מהותי מבחינה זאת ניכר בין שני הרומנים הראשונים של המחבר . בהמאהב עוד מאופיין כל אחד מן הגיבורים כדמות בעלת קווים עצמאיים ( אם כי כל העלילה נסובה סביב ניסיונו של גיבור הרומן , אדם , להתחיות באמצעות דמויות אחרות . ( בגירושים מאוחרים , לעומת זאת , קיימת כבר סימביוטיות גמורה בין בני המשפחה . הביקורת קיבלה באופן כללי את דעת גיבורי הרומן בדבר "טירופה" של האם ואחריותה לפירוק המשפחה ( ראה למשל , סדן לובנשטיין ן , [ 1982 הופרט , [ 1983 ] ושקד . ([ 1985 ] נדמה לי , כי מבנהו של הרומן ותבניותיו המרכזיות מדגישים דווקא את יהודה , הבעל , כדמות המרכזית המקיימת יחסים סימביוטיים עם בני המשפחה האחרים ואחראית להרס המשפחה . כמו מר מאני , שייכתב מייד אחרי רומן זה , גם גירושים מאוחרים הוא רומן הכתוב למעשה מן הסוף אל ההתחלה . מדוע מתחיל הרומן במונולוג הפנימי של גדי , הנכד , עובר על הוריו ובני המשפחה האחרים ומסתיים במונולוגים הפנימיים של האשה והבעל העומדים להתגרש ? התשובה לכך , דומני , נעוצה בתפישה הפסיכולוגית המשתקפת ברומן . כדי להראות את כוחה של הסימביוטיות המשפחתית התחיל יהושע בנכד , הרחוק ביותר ממוקד ההשפעה המשפחתית , וסיים ביהודה , הסב האב שאליו מוליכים כל החוטים . לאורך הרומן כולו נשזרת תבנית עשירה של הקבלות בין האב לבין בניו . אסי קיבל את עיניו של יהודה , ( 92 ) את הפאתוס שלו , ( 124 ) את אלימותו ( השווה עמודים ( 130 , 91-2 , 90 ואת יצר ההתנצחות , ( 127 ) והוא בעצמו מודה כי במובן מסויים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help