sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

וההתפתחות שחלה באפיון דמויותיו של המחבר . גירושים מאוחרים מהווה ציון דרך חשוב בקריירה הספרותית של יהושע . ניתן לעמוד על חשיבות גירושים מאוחרים , בין השאר , מתוך התבוננות בהתפתחות שחלה בתפישותיו הפסיכולוגיות של יהושע . זיקתו העמוקה של יהושע לפסיכולוגיה המודרנית מובעת מראשית דרכו כסופר . פסיכולוגים מופיעים כדמויות מרכזיות ביצירותיו ( לילה במאי , [ 1969 ] טיפולים אחרונים [ 1979 ] וגירושים מאוחרים , ( ואפיון הדמויות נעשה , כפי שאראה בהמשך הדברים , תוך התבססות על מודלים פרוידיאניים מובהקים . בניתוחיו הספרותיים שב יהושע ונזקק למינוח פרוידיאני , ( 1984-5 , 1980 ) ואף דיוניו הפוליטיים חברתיים כוללים שימוש תכוף במינוח ובמודלים פסיכולוגיים . ( 1 989 , 1984 ) אכן , חוקרים כשקד ( 1985 , 1971 ) ושלו ( 1968 ) הצביעו על יסוד מרכזי זה בכתיבתו של יהושע . ספרו הראשון של יהושע נכתב בהשראת תיאוריית הדחפים ( Drives Theory ) של פרויד . מרבית הסיפורים מאופיינים על ידי התפרצו תם האלימה של כוחות נפשיים מודחקים המשתלטים על הגיבורים כליל . מטבע הדברים הובילה כתיבה זאת להסתפקות ב"אדם , "חלקי כפי שכינה זאת יהושע בראיון . ( 277 , 1976 ) "האדם החלקי" מממש כוחות נפשיים ספורים , מועצמים , ואינו מעוצב כאישיות שלימה , שהתנהגותה מנומקת על ידי רקעה ( ילדות , משפחה , ( התפתחותה הפנימית וכר . תוך בחינת כתיבתו ציין יהושע בראיון זה : "הספרות המודרנית הצליחה להפעיל גיבור בתוך ספר , ולהריץ אותו די רחוק , כשהיא מתבססת בעצם רק על שניים שלושה כשרים נפשיים שלו , מבלי כל צורך להעמיד אותו טוטאלית" ( שם . ( לעומת סיפורי מות ה 77 ןן , שאינם מעוגנים במקום ובזמן מוגדרים , נפתח ספרו הבא של יהושע , מול היערות , ( 1967 ) אל המציאות הישראלית של שנות השישים ואל מתחיה האישיים , החברתיים והפוליטיים . במקביל ניכרו בספר זה סממניה של פסיכולוגיית ה"אני" ( Ego Psychology ) שעניינה התמודדות האני עם המציאות החיצונית , עם לחצי הסביבה השונים . עם זאת , לא כל הנובלות הכלולות בספר עשויות מעור אחד . הבדל רב משמעות , שחשיבותו תלך ותתברר ככל שתתפתח הקריירה הספרותית של יהושע , קיים בין שתי הנובלות שנכתבו תחילה , "שלושה ימים וילד" ו"מול , "היערות לבין שתי הנובלות האחרונות , "שתיקה הולכת ונמשכת של משורר" ו"יום שרב - "ארוך מבחינת אפיון הגיבור ואופי הדחפים המניעים אותו אין הבדל מהותי בין שתי הנובלות הראשונות לבין סיפוריו הקודמים של יהושע . בשתיהן לפנינו אדם הנופל קורבן , בצורה חלקית או מלאה , לדחפי המעמקים שלו . סיפורו הבא של יהושע , "שתיקה הולכת ונמשכת של , "משורר מציין שינוי רב עניין : לראשונה בקריירה של יהושע אין הגיבור נתפש כגורם עצמאי , בעל קווים מוגדרים המפרידים אותו לחלוטין מסביבתו , אלא מצוייר בהקשר על-אישי . במלים אחרות , לראשונה מתרמזת המשפחה כיחידה פסיכולוגית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help