sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לסגנון עגנון" ( שם . ( אין ספק כי היחס אל האב נבע גם מן הסטטוס הנמוך שהיה לספרדיות בחברה הישראלית ובתרבותה . בראיון עם יצחק בצלאל סיפר כי למעשה עבר "תהליך דומה לזה שעברו יהודים בחברה גויית . התבוללתי בתוך האשכנזים . רציתי להתבולל לחלוטין , לא רק בתוקף הנסיבות , אלא גם מרצון" . ( 1968 ) בתשובה לשאלה האם התבוללותו בקרב החברה האשכנזית נבעה "משום היחס אל ספרדים כאל עדה נחותה , "יותר הודה ביושר : "כן , גם משום . "כך בלכתו עם חבריו מן "הגימנסיה העברית" היה פוגש לפעמים את סבו "שהלך עם גלימתו השחורה והתרבוש ברחובות ירושלים" והיה "מתבלבל ומתבייש משהו" . ( 231 , 1989 ) למצב דברים זה היתה השפעה מרחיקת לכת על כתיבתו של יהושע . ראשית , מערכת המתחים הטבעית שבין אב לבן הוזנה במקרהו של יהושע גם על ידי ניסיונו להתעלם מן האב ומורשתו , מהרגשתו שהאב מייצג עולם ישן שאין להתגאות בו . כך הפך המתח שבין אב לבן לנושא מפתח ביצירת יהושע שנית , כמי שלא הזדהה עם בית אביו , אבל גם לא היה שייך לגמרי לעולם האשכנזי , יהושע כמו נדחף באופן טבעי לכתיבת סיפורים מופשטים , אליגוריים , אוניברסאליים כביכול , נעדרי סממנים של מקום וזמן . עיצובם של סיפורים אלה הושפע בבירור מיצירתם של קפקא , קאמי ופריש . המרד של יהושע בבית אביו הפך אותו , לפחות בתחילת דרכו , ל"אוניברסאלי" ביותר מבין הסופרים הישראלים בני דורו . יהושע מרמז לתהליך זה בראיון הנזכר עם יצחק בצלאל : "גורמים אישיים ביוגרפיים אף הם השפיעו עלי בכיוון של 'ניתוק / אי הרצון להזדהות , לספר משהו אישי , להסגיר את עצמי על ידי ציון פרטים הקשורים במקום ובזמן . הרצון להישאר אלמוני" . ( 1968 ) בראיונות מאוחרים יותר סיפר יהושע כי במשך שנים הדחיק את המרכיב העדתי של מוצאו , אך הביע תקווה ש"חלק מן החומר שהדחקתי יצוף ביום מן הימים" . 1975 ) וראה גם 1987 ב , . ( 1988 בהתעלמות מן המוצא הספרדי , כתב יהושע , היתה גם "נוחות מסויימת , במיוחד התבדלות מגלי העליות של יהודי ערב שהגיעו בראשית שנות החמישים על כל בעיותיהם" . ( 232 , 1989 ) מי שרצה לראות עצמו במרכז המערכת הספרותית בשנות השישים והשבעים לא יכול היה להטביע על עצמו תו של "מספר . "ספרדי תוצאה מרתקת נוספת של מערכת הניגודים שנשא על גבו יהושע הצעיר היתה יצירת סיטואציה נפשית יצירתית בעלת תחתית כפולה , כניסוחו של יהושע עצמו : "ואף אני , בן היישוב הספרדי הישן בירושלים המתחזה כאשכנזי מובהק לכל דבר . קבוצה זו של מסתירים , של מתחזים במובן מסויים , בעלי תחתית כפולה , הנמצאים סמוך מאוד לחווית הקולקטיב העזה שהולכת ומתמוססת , קשורים אליה ולא קשורים אליה בעת ובעונה אחת , ומבקשים משהו אחר" ;( 128 , 1989 ) "לנו , לבעלי התחתית הכפולה , למתחזים , למדחיקים וכר , היתה כתיבתו של עגנון רבת משמעות" . ( 130 )

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help