sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תלמידים בעלי הישגים נמוכים מאוד , בדרך כלל בשל מצוקה כלכלית , חברתית או תרבותית . מורים אלה הראו כי תלמידים שנחשבו למי שאין תקווה לשקם את הישגיהם , דווקא הם , משחוו חוויית הצלחה , הביעו נכונות להשתלב במהלך תקין של לימודים . שנית , בעקבות ויגוצקי היא לקחה בחשבון שהתפתחות אמיתית של תלמיד מתבטאת לאו דווקא במה שהוא מפגין ומבצע באופן עצמאי , אלא במה שהוא יכול לבצע בסיוע מבוגר . זה היה חידוש למורים שעבדו במסגרות שח "ק בבתי הספר . בניגוד לגישה הרווחת במערכת החינוך , שהצלחתו או אי הצלחתו של תלמיד נקבעת על פי מבחנים נקודתיים , הרעיון שלנו היה להתייחס למבחן כאל טיוטה ראשונה , שבוצעה ללא סיוע . החידוש שהצענו , בעקבות המושג של טווח ההתפתחות הקרובה , היה לסייע לתלמיד על בסיס הידע שהציג , לשכתב את המבחן שוב , ולבדוק מה הוא יודע בעקבות קבלת הסיוע . מורים שונים שהתנסו בתהליך זה איפשרו לתלמיד לממש את הפוטנציאל שלא בה לביטוי במבחן . לבסוף , היא נזונה מהאופטימיות ומהאמונה שביסוד גישתו של ויגוצקי . ידוע שוויגוצקי חקר את ההתפתחות המנטאלית של ילדים מפגרים שנפגעו על רקע המהפכה הרוסית ומלחמת העולם הראשונה . מחקרו הראה , שאם יוצרים גירויים מתאימים , ומעוררים את ניצני רמת ההתפתחות הקרובה של ילדים אלה , הם מסוגלים לעבור מרמת חשיבה קונקרטית לרמת חשיבה מופשטת . על רקע הצלחתו עם ילדים כל כך פגועים , הינחנו כי גם מטרותינו ניתנות להשגה . לאור ההבנה הזאת מן הראוי שנתאר את החזון של "כל תלמיד יכול" בשני מישורים : במישור התיאורטי , כל תלמיד יכול לממש את טווח ההתפתחות הקרובה שלו , ומכאן משתמע שהוא יכול לממש את הפוטנציאל האישי שלו ; במישור המעשי , כל תלמיד וכל מורה יכולים לחוות הצלחה . היכולת לעגן את החזון הזה לא רק במעשה אלא גם ברעיונות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help