sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היהודית , אימפריה של תרבות בתוך האימפריה הרוסית , אך נטולת שלטון וכוח . זו הייתה ממלכה טראנס טריטוריאלית , המתפרשת על פני מפה מנומרת נקודות נקודות - בדומה ליישוב בארץ בשנות השלושים והארבעים , שהיה מיעוט באוכלוסיה הכללית אבל רוב בנקודות יישוביו וחש שהוא עם במדינתו . המפה של תחום המושב הקיפה שטח עצום , שהוא היום כולל את רובה של אוקראינה , ביילרוס , ליטא ומרכז פולין . אנחנו מכירים את דימוי העיירה שהועלה בספרות היידיש והעברית . אבל דימוי זה נבנה על זכרונותיו של אדם אחד ( הסופר ) מעיירה עלובה אחת , אדם שמרד בקיום זה ופרץ מן העיירה החוצה - כפי שעשו גם הסופרים וגם קוראיהם - וחייב להצדיק את העזיבה הזאת בביקורת נוקבת , השמצה או נוסטלגיה והתרחקות . ואילו כאן הייתה רשת של מאות נקודות מקושרות עם רוב יהודי מכריע . לא העיירה "המפגרת" האחת הולידה את המהפכה היהודית הגדולה אלא רשת העיירות , שקיימה את תחושת העם כעם . זו לא הייתה רוסיה : היהודים גרו בין אוקראינים , ביילרוסים , פולנים ומיעוטים אחרים , הנתונים בידי שלטון רוסי ואדמיניסטרציה רוסית . התרבות הרוסית הגבוהה הייתה רחוקה והישיבה בעריה אסורה . על כן , טבעי היה שהיהודים יקיימו את לשונם הם . עולם העיירות היה מקושר תחילה באוטונומיה היהודית שבפולין הגדולה , אחר כך בתנועת החסידות , אחר כך ברכבת , שנבנתה בשנות הששים של המאה התשע עשרה והקלה על ניידותם האופיינית של היהודים . ולבסוף , כאן עלתה התנועה המהפכנית המודרנית , שיצרה עתונות וספרות ביידיש ובעברית , רשת של מוסדות חברתיים ותרבותיים , וקשת של אידיאולוגיות ומפלגות פוליטיות מיוחדות ליהודים . לשון יידיש הייתה צינור התקשורת הפנימי בתחום הגדול הזה ואל מעבר לגבול , המלט שקיים את היהודים כעם אחד . היידישיסטים קראו לשטח הזה , "יידישלאנד" ארץ יידיש . אפילו הקונגרסים הציוניים הבינלאומיים התנהלו ב"קונגרס דויטש" גרמנית" ) של , ( "הקונגרס מעין יידיש מגורמנת . ודווקא ההצלחה הגדולה הזאת הולידה את הכישלון . פיצוץ האוכלוסין בתחום המושב , התסיסה המהפכנית , הכללית והיהודית , וגל היוזמות בין היהודים הביאו לבקורת קיצונית של העיירה ומהותה ונהירה החוצה מן העיירה ומתחום המושב : אל העיר ותרבות העיר ומעבר לים . ההתקוממות של יהודי עולם העיירות הביאה בסופו של דבר להתרוקנותן . יהודים נכנסו בהמוניהם לתרבויות המרשימות או השליטות , למדו רוסית , גרמנית , אנגלית ועברית והשתתפו בתרבותן של שפות אלה . במשך כמה דורות קמה אינטליגנציה שניסתה ליצור תרבות דומה ביידיש . אבל החופש , שנבע מן ההשכלה באירופה ,

כרמל

בנימין הרשב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help