sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כבעברית . העברת ידיעה של סוכנות רויטר ישר לעתון היומי שלנו , לביתנו וללשוננו , ותחושתנו כאזרחי העולם התאפשרו על ידי התחייה הכפולה הזאת . עלינו לזכור שבראשית המאה העשרים למעלה מתשעים אחוז מיהדות העולם היו אשכנזים , ורובם דברו או עדיין ידעו יידיש . התרבות העברית פורחת היום , אבל תודעה עצמית של תרבות וזהות תרבותית של משתתפיה מחייבת עומק היסטורי חי , כלומר מעניין ורלוונטי לציבור הישראלי היום . קשה לקיים תרבות מעוגנת במקום בלי עומק של זמן . שנית , יידיש מילאה תפקיד מרכזי בשעה היסטורית מכרעת , שהולידה את המהפכה היהודית המודרנית , מהפכה ששינתה את אופיים , התנהגותם , חינוכם , מקצועותיהם , לשונותיהם ומקומם של היהודים בגיאוגרפיה ובהיסטוריה הכללית . לתודעתנו הציבורית עוד לא חדרה ההבנה של עוצמת הרגע ההיסטורי , היחיד במינו בכל ההיסטוריה של העם הזה , שנתהווה במזרח אירופה במאה התשע עשרה . המודל הדתי , שנתקבל , תוך חילון , כמודל הציוני של ההיסטוריה היהודית , מניח שני קטבים : ארץ ישראל והגולה . וכל גולה היא גולה וכל עידן הוא אותו עידן . אבל אין לך דבר רחוק מן האמת . אין גולה דומה לגולה ואין תקופה דומה לזולתה . מספר היהודים בימי הביניים היה זעום . על סף המאה השמונה עשרה היה מספרם בעולם כולו כמיליון אחד . אפילו במרכזים יהודיים ידועים ופורחים , כוורמס או פרנקפורט או רוטנברג , היה רחוב אחד בשולי העיר , "רחוב . "היהודים אבל בתחום המושב שבאימפריה הרוסית במאה התשע עשרה היוו היהודים שני שלישים מכל אוכלוסיית העיירות ולפחות שליש או חצי בערים הגדולות . ריבוי האוכלוסין בין היהודים היה כפול מזה של אוכלוסיית אירופה . במאה התשע עשרה מספרם ברוסיה גדל פי ארבע או פי חמש . למרות העוני הרב באוכלוסיה המתרבה בצורה מסחררת , מקומם בייצור ובמסחר הכללי היה מכריע . לפני שהתפתחה התעשיה הכבדה בערים המרכזיות של רוסיה , פיתחו יהודים את התעשייה הזעירה , את הבנקים והמסחר בעיירות וערי תחום המושב , והיו בעליהם . למרות שלא היו להם זכויות אזרח מלאות , הם שלטו למעשה בתעשייה ובמסחר . כך , ב 1853 בגליל ויטבסק היו 54 יהודים בעלי תואר סוחר מן הגילדה הראשונה והשניה ורק 6 נוצרים . אכן , רוב האוכלוסיה היו נוצרים , אבל רובם היו אכרים צמיתים , עבדים , עד ששוחררו ב , 1861 וגם אחרי זה , רובם היו אדישים ופסיביים , נשארו בכפריהם , ולא התאוששו מעבדותם במהירות ( השווה למצב השחורים בארה"ב , ששוחררו מעבדותם בערך באותו זמן ונושאים בלבם את זכר העבדות עד היום הזה . ( במרכזים האורבניים - ערים ועיירות - שבהם התפתחה הכלכלה , היוו היהודים רוב . זו הייתה הטריטוריה

כרמל

בנימין הרשב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help