sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . מבוא התחדשותה הדרמאטית של השירה העברית , והמראתה , כמעט בבת אחת , לגבהים בלתי צפויים , בעשור האחרון של המאה ה 19 ובראשית המאה ה , 20 עם הופעתם של ביאליק וטשרניחובסקי , היתה קשורה , ללא ספק , במהפך שלם בלשון השירה העברית ובתפיסתה . התחדשות זו היתה כרוכה ואף מותנית , בין שאר גורמים , במהפכה שלמה בפרוזודיה העברית , מהפכה שבמרכזה המעבר מהשיטה הסילאבית , שהתפתחה בשירת ההשכלה העברית בגרמניה בשלהי המאה ה , 18 לשיטה המשקלית הטונית סילאבית המשוכללת ( שהתבססה בעברית על המבטא האשכנזי הרווח , ( על מסורתה האירופית העשירה וכל שפע אפשרויותיה ודקויותיה . על ההשפעה הבולמת והכובלת שהיתה לפרוזודיה הסילאבית המדקדקת של תקופת ההשכלה על התפתחות השירה העברית החדשה כבר הצביע ביאליק עוד בראשית המאה , במסתו הידועה "שירתנו , "הצעירה שהתפרסמה בחוברת הראשונה של השילוח המחודש , בינואר ; 1907 והגדיל ממנו טשרניחובסקי , שחזר והדגיש שוב ושוב , החל ממאמרו "לשאלת המבטא , "והנגינה שהתפרסם בחוברת הראשונה של השפה בסיוון , 1912 כי היות וה"דיבור השקול והמוסיקאלי" הוא היסוד לכל שיר - יש קשר ישיר בין המעבר למשקל הטוני סילאבי לבין התחדשותה הדרמאטית והתפתחותה המרשימה של השירה העברית החדשה בשלהי המאה ה 19 ובראשית המאה ה . 20 והחרה החזיק אחריהם המבקר הידוע "בעל מחשבות" ( י' אלישיב , ( שעל-סמך היבט זה עצמו אף קבע במאמרו "התקופה האחרונה , "בספרותנו שהתפרסם בחמישה המשכים בכרך השביעי של העולם ( פברואר מרץ , ( 1913 כי טשרניחובסקי , לפי הריתמוס העשיר שבשיריו , עומד בראש השירה העברית בימיו : השירה העברית בדורות הקודמים לא ידעה כמעט את הריתמוס . גם המשורר יל"ג אינו מדקדק הרבה בריתמוס המוזיקלי של שיריו . מי שרוצה להכיר , מה רב המרחק בין המשוררים הישנים ובין החדשים בנוגע לריתמוס , יעמיד זה מול זה את יל"ג , המשורר הכי גדול בדורו , ואת ש . טשרניחובסקי , אשר לפי הריתמוס העשיר שבשיריו הוא עומד בראש השירה העברית בימינו . המשור רים הישנים ידעו גם הם את גיתה ואת היינה ואת שאר גדולי השירה האירופאית , המפורסמים בחליפות הריתמוס המוזיקלי שלהם , ואולם מעולם לא עלה על לבם , כי הלשון העברית תוכל להתחרות בדבר הזה עם שאר הלשונות .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help