sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החוצבימה האמיתי . אצל שניהם המוות לא באמת נגיש . בקט עוסק במוות , לש אותו , מעצב אותו וחי איתו במרבית יצירותיו . אצל בקט ואצל לוין יש מתים שממשיכים לחיות על הבמה , כמו הילדים במערכה האחרונה של הילד חולם , או ההולכת הכפייתית בפסיעות מאת בקט . לוין ביטא את האימה מפני הסוף עוד בבחרותו , ולא רק כשידע על מחלתו ועל מותו הקרב , וכעס על כך מאוד . מחלה , גסיסה ומוות , או כמעט מוות , מסמנים לשניהם את משמעות החיים : אם לדרך עצמה ולא להגעה למטרה מותר להיחשב , "רוחנית" אזי שניהם היו דתיים . בספר זה ערוכים מאמרים שנבחרו מתוך הרצאות ביום עיון לזכר חנוך לוין , שנערך במארס , 2000 בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב . המאמר הפותח חלום" , שהתפורר לעפר : על האמנות שהכזיבה בהילד חולם" מאת דוד הד , מוקדש לגיבורה האמיתית והחולה הסופנית של המחזה , האמנות , ולמאבקה ההרואי של האמנות המשלה את עצמה בפנטזיה של חיוניות . הילד חולם עשוי להיחשב מחזה שאומנם איננו מחזה שואה למהדרין , אך ודאי שהוא בוחן את מסנני השואה המצומדים לנפש הישראלית . הד טוען , שאף כי הילד חולם עוסק בנושאים של ילדות , חלום , אכזריות ומוות , הגיבורה האמיתית של המחזה היא האמנות . בניגוד לחלומותיהם של ילדים , שראשוניות חוויותיהם מעניקה להם תום ואותנטיות , הפנטזיה של המבוגרים , המבוטאת באמנות , נידונה לכישלון . עצם העיבוד של התנסות ראשונית באופן אסתטי כרוך בזיוף , בפאתטיות של אשליית גאולה באמצעות היופי . הניסיון לעצב את החיים כיצירת אמנות , להקפיאם במסגרת של תמונת "טבע , "דומם טומן בחובו כבר בתמונה הראשונה במחזה את הריקבון ואת המוות הבלתי נמנע . לוין מצליף ביכולתו שלו עצמו לבטא כאופן "אמנותי" גם את עצם כפירתו בכוחם של השירה ושל התיאטרון . הבטלן , בתמונה המרכזית , מגיב על מעשה המשורר הקורע את שיריו : "זה דרמטי מדי , מיותר , לא . "נחוץ זהבה כספי כותבת על הילדותי והילדי בדרמה של לוין , וחלק מדוגמאותיה לקוח מהילד חולם . לטענת כספי , הילדי הוא מטאפורה למצב ראשוני , והדרכים בהן נחשף ה"ילדי" משקפות שינויים עיקריים בהתפתחות הביוגרפית של "האני הפואטי" הלויני . למעט מבוגרים מתיילדים , ילדים אינם מופיעים במחזותיו של לוין עד שנות ה , 80 ומאז ואילך מעמיד לוין את דמויות ילדיו במצבי סבל , מלחמה ומוות , בלי לוותר על מייצגי הילדות המקובלים . כך הוא כופה מודעות כלפי תפישת הילדות המקובלת . במחזות המאוחרים בולטת מגמה להחזיר את הילד המזוכך אל תוך המבוגר , במקביל לדמויות החוזרות להוריהן לפני מותן .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help