sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הוא החוצבימה . אותה הילה שחורה העוטפת בימה של כל הצגה והצגה , ומשם ולשם , כרחם קבר , כהעצמה של המעבר , נכנסות הדמויות ויוצאות . מי שיישא עיניו לחוצבימה במחזותיהם של לוין ושל בקט , יגלה שמקור המשמעות הבימתית הוא נעדר נוכח , אולם לא סתם נעדר , שכן הוא על הבמה . כך גם המוות , הנעדר הנוכח , שאין להבינו . "כאן"מ במחזותיו של חנוך לוין יש מיתות רבות וכך אף בתשעה עשר המחזות בתיאטרונו של בקט . המוות הוא ללא ספק נושא שולט וחי ביצירות של שניהם , אם כשלעצמו כ"הדבר המשמעותי , "היחיד לפי אלבר קאמי , ואם כסמן המשמעות של כל החיים שלפניו . אפילו קריאת רשימת שמות המחזות מקנה מושג ראשוני על פואטיקת המוות של לוין , בבחינת וריאציות על מיתה לאין קץ : הלוויה חורפית , הוצאה להורג 0 " , ורי איוב , הנשים האבודות מסרויה , כולם רוצים לחיות , מלאכת החיים , פעורי פה , כריתת ראש , האיש עם הסכין באמצע , חרד ומבוהל , ההולכים בחושך , רצח , מתאבל ללא קץ , עווית והתפתלות , אשכבה . השאלה כיצד בדיוק מתים בכל מחזה ומחזה של לוין היא נושא לעיון נפרד , אך קל להבחין בין שני סוגי מיתה : זו הסתמית , וזו המעוררת פליאה טמירה . סולומון גריפ , גיבור מחזהו הראשון ( 1969 ) של לוין , מת בתמונה שלפני האחרונה , ובלית ברירה מגשים בתיאטרון כמו בחיים את שנגזר עליו מרגע לידתו . לוין מימש בו משהו מ "הן יולדות בכריעה מעל לקבר" הידוע ממחכים לגודו . לקראת מותו ראה לוין במוות השפלה גדולה . הליצן הפאתטי מסיים את 0 " ורי איוב רגע לפני מותו המעוצב של איוב כמו מותו של ישוע המשיח י "עכשיו רק הוא לבד , לבד , עטוף כמו כוהן גדול בכותונת הפשוטה של סוד מותו , אשר בבוא היום , איש בתורו , גם אנו נתעטף . "בה בהנאחזים מוצאים קונסטנטין ומיכאל עץ " חי , רתוק היטב לאדמה בשורשים חיים" ומעדיפים אותו על המזבח , " ההוא היה אבן . "מתה רמז לויני מובהק זה לעץ ולאבן במחכים לגורו הוא ברור . העץ הידוע כל כך בתולדות התיאטרון מופיע גם באשכבה , בשלכת ובצבעים שונים , סוריאליסטיים וטבעיים , אזכור יפהפה לבקט ) . רוני תורן , תפאורן שעבד עם לוין , הציב עץ חוצבימתי למחצה בהפקת הרומנסיקאים , שביים מיכה לבינסון . ( בסיום המעמד בהנאחזים בוחר קונסטנטין להתאבד , בדומה לדידי וגוגו של בקט , שרק שיחקו ברעיון זה . מיכאל מזכיר את הילד המלאכי , שליחו של גודו במחזה של בקט . בקט מרפה בדרך כלל מגיבוריו רגע לפני מותם , מניח להם למות לבד , ב"חוץ" של חללם הפנימי , מתוך צנעה והתחשבות , כי המוות הוא סף סוד , שעל פי רוב המחזאי אינו חוצה אותו . לוין , לעומתו , דווקא מראה תכופות מוות על הבימה עצמה . אך מבחינת הקהל פנימיותן של הדמויות היא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help