sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בו גם משהו ייחודי , גרעיני , אפילו רוחני . דתיות , רליגיוזיות , או לפחות עמדה "רוחנית" ( לעיתים אין מנוס מביטוי מסמורטט זה ) המכירה במגבלותיו הרציונאליות של ההיגיון , על פי בקט ולוין אינן . "הישג" בדרך כלל אמן גדול אינו דתי במובן הממסדי , אך גם לא ייתכן שיהיה נטול רליגיוזיות לחלוטין . בקט ולוין תיעבו את הדתיות הממוסדת , המתחסדת והצדקנית , החלקלקה והכוחנית , בהכירם מחוויות ילדותם את הפרוטסטנטיות האירית ואת היהדות הדתית . אך אצל שניהם בולט חיפוש בלתי נלאה אחר משמעות , לתקווה ולו מזערית ל"הצדקת , "הקיום כדברי איוב של לוין . שניהם הסתייעו ללא הרף בתחבולת התיאטרון בתוך תיאטרון . לגבי שניהם התיאטרון הוא פעולת בריאה ויצירה אנושית נשגבת באותה מידה שהיא נלעגת . היא רוחנית וליצנית , מאששת את עצמה "ומתהרסת" בו ברגע . אצל לוין תפקדו כבר "משחקי חפץ" כתיאטרון בתוך תיאטרון , ומשם הוסיף ופיתח את התחבולה עד שהייתה למהות תיאטרונית במחזות הוצאה להורג וכריתת רא . ^ ייסוריו של איוב נמכרים כבידור קרקסי , וכך מתבטלת הפרשנות התיאוצנטרית וכן זו האנתרופוצנטרית למשמעות הסבל . בפעורי פה הקהל מועלה על הבימה , ומתברר עד מהרה שהמחזאי בימאי עוסק בעצם בנו עצמנו . באשכבה מאלתרים שלושת הכרובים תיאטרון קטנטן ומספרים לאם שזה עתה $ כלה את תינוקה , סיפור מתקצר והולך . זוהי פנינה של המעטה לכאורה בערך המדיום , תוך רמיזה אירונית לנחמה פורתא שהוא מציע . בניסוחיה הבקטיאניים והלויניים , המטא תיאטרוניות המודעת איננה אלא שליפתו העצמית של האדם מהצגת ביצת חייו , שליפה שיש בה פן גופני , נפשי וגם זיק רוחני , בהיותה בריאה עצמית ללא אל , בבחינת מרד אנושי של גאווה והתרסה . חרף המקדם הגבוה של מכוונות עצמית , ארס פואטיות ואינטרטקסטואליות מטא תיאטרונית , בכל זאת בקט ולוין אינם יוצרים פוסט מודרניסטים . מי שיתבונן ביצירותיהם בעין שאיננה משוחדת מתיאוריות על ומאופנות שיח , ימצא שהחיפוש אחר "מעבר" כלשהו ניכר היטב ביצירותיו של בקט , ומצוי , בעדינות רבת טאקט , גם אצל לוין . שניהם מתמודדים ללא הרף עם האפשרות שמציבים התקווה והייאוש , שאף על פי כן ולמרות הכול אין משמעות על לחיי אדם . שניהם עושים זאת בתבונה , בהומור ובאומץ . לוין כותב : "אז מה זה אדם ? ומה זה חיים ? והחוט , רבותיי , העיקר , איפה החוט . " ? מבקרים שוטים המחפשים בידור וחידושי שעשוע ומשהו "אחר" בכל מחזה חדש של לוין או של בקט , אינם רגישים לעקביות הנמרצת של החיפוש אחר משמעות : ייתכן שכאן זה "משהו . "אחר אבל אולי "שם" - יש משהו . ה"שם" הזה , במונחים של בימה ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help