sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

והתיאטרוניים ביצירתו , הם חללי הגוף , הנפש והרוח האנושיים . הבמה שלו היא "קופסה , "שחורה תרתי משמע . בקט פועל בתוך ונגד החלל השחור . כ"קופסה , "שחורה הבימה הבקטיאנית היא גם מה שנשאר בהווה הבימתי , עדות מוחצנת לתאונת טיסה תיאטרונית , "פנימית" כעין תרשים נוכח ובלתי אמצעי של זיכרון . בין החללים הדרמטיים של בקט לא נמצא שכונה תל אביבית לוינית . גם במחזותיו המיתיים של לוין החלל איננו " , "מקומי והישראליות של רוב הדמויות במחזותיו הלא פוליטיים בעליל , אפילו אם היא קיימת , אינה אלא קליפה דקה וחיצונית . לוין משתמש מדי פעם בפעם בצבעים ובטקסטורות מהביוגרפיה שלו , מאותה "פולניות" זעיר בורגנית מוכרת לכאורה שיוחסה לו ומחוויותיו בשכונה תל אביבית . אך טועים אלו שמשחיתים את האמירה של לוין על "מקומיות" בלבד , או על הביוגרפיה שלו במאפייני יסוד . גם על יצירת בקט הולבשה , לא 5 בהצלחה , פרשנות ביוגרפית ופסיכולוגיסטית בעיקרה , המסבירה תכנים של מחזות ביחס לחוויות אלה או אחרות בחיי היוצר "גדולה" . היא גם יכולתו של מחבר לעבד חומרים ביוגרפיים ולהתעלות מעליהם . בקט ולוין ביימו את מחזותיהם בעצמם , ואותם בלבד , שכן ראו עצמם פרשני טקסט שנועד לביצוע ולא לקריאה שתוקה . כדי להבהיר את המסר ולחדד את האמירה , הם בחרו לעצב בעצמם כיצד בדיוק ייהפכו מחזותיהם להצגות . כבימאים היו השניים בלתי מתפשרים , דייקנים ומחמירים ביחסם לשחקנים שעל הבימה , למעצבי תפאורה , תלבושות , תאורה ומוסיקה . אך בצד התביעה לשלמות , גילו התחשבות , הערכה ואהבה רבה למי שמסייעים להם בגופם , בנפשם ובכשרונם להעלות את 6 יצירותיהם על הבימה . אף שלוין ובקט ידועים עדיין יותר כמחזאים , בכל זאת כשרונם כבימאים היה מעולה וחדשני לעילא ולעילא . הדמיון החשוב ביותר בין בקט ללוין מתגלה בעניין העקבי שגילו שניהם בצערו ובסבלו של האדם , תוך קילוף אכזרי של כל מה שאיננו מהותי . ממרוכים לגודו ועד מה איפה מאת בקט , מסולומון גריפ ועד הבכיינים מאת לוץ , אנו תמהים אם צלם האדם המשתקף במכלול היצירה ( לא רק הדרמטית , שכן שניהם כתבו גם פרוזה ושירה ) של השניים , איננו אלא סך כל קליפרתיו של בצל דומע , ניקבה עלובה המחברת בין הפה לבין פי הטבעת . שניהם מציגים צלם אדם מעוות , נכה ומושפל , אבל אדם שתודעתו ורצונו עדיין מהבהבים נמרצות . מתוך הגרוטסקה של הגוף המושפל והנפש המתייסרת , מפגינים שני המחזאים מין אף על פי כן אופטימי משונה . זוהי אופטימיות של מאבק , של תהליך עתיר ספקות , הליכה על סף חד כתער בין עמדה רציונאלית ומפוכחת שהכול הבל , לבין עמדה מפוכחת לא פחות שהאדם , חרף החומריות והשפלות והנבזות , יש

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help