sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבקרים לא מעטים טעו בהצמדה לא נבונה בין ביקורת אישית על חנוך האיש , לבין כתיבה מקצועית על לוין המחזאי והכימאי . פריצות הטאבו החברתי והלשוני הדייקניות והמרושעות של לוין בענייני מין , הפרשות ופוליטיקה חברתית וגופנית , בכתביו ובבימויו להצגות של עצמו , גירו רגישויות ופגעו אפילו במבקרים , שקיבלו זאת באופן אישי והגיבו בהתאם . כמחזאי ידען ומשכיל להפליא , נע יחסו של לוין למרבית דברי הביקורת שפורסמה עליו בין הכרה בפונקציונליות המועילה של הפרסום ככלי לעידוד התקבלות ההצגה , לבין זלזול בעליל . בקט ולוין כתבו באופן אינטימי , אינטואיטיבי ואינטנסיבי על אותם נושאים : לידה , אהבה , מוות , בדידות , השפלה . ואומנם יוצרים רבים כותבים על נושאי יסוד אלה בהוויה האנושית , ולא רק לוין ובקט נחשבים כמחזאים בעלי תדמית של חד נושאיות . טענה דומה הופנתה לפירנדלו ולארבעים ושישה מחזותיו המטא תיאטרוניים , או לסטרינדברג וליחסי המשפחה המעורערים באופן נצחי שלו . אלו המשווים את לוין לבקט ומאשימים אותם בחד נושאיות , מתעלמים מאופני הביטוי הבימתיים והתיאטרוניים שהפעילו שני מחזאים בימאים אלה לגבי נושאי היסוד שלהם . בקט היה נזירי בגישתו לבמה , ואילו הכפייתיות המיוחסת ללוין , שהירבה לתאר מין , מזון , נוזלים והפרשות , עולה בקנה אחד עם מיטב הכתיבה הסאטירית , מאריסטופנס דרך סוויפט וראבלה ועד ברכט וקרל קראוס . בני אדם מגלים רגישות מיוחדת לכל מה שנכנס לתוכם ומופרש מהם . הרקמות הריריות מתפקדות , בין השאר , כשומרי הסף של הנפש , לא רק של הגוף . לוין מיקם שם בדיוק את יחידות משמר גבולות הטאבו שלו . כבימאים , חיפשו בקט ולוין את ה"איך" הבימתי הייחודי , את הדיאלוג ולא רק בין הדמויות , אלא את הרב שיח המרהיב והמעמיק המתרחש בין שפת הדיבור של הטקסט הכתוב , שעה שהוא מוצג יחד עם השפות הא מילוליות הרבות , החזותיות והמוסיקליות של הבימה . המקוננים על המונו תימטיות לכאורה של בקט ושל לוין מתבוססים בחומר התיאטרוני , ואור המשמעות ( ולחלופין , ההילה השחורה של העדרה ) אינו נוגה עליהם . בקט נחשב למחזאי אוניברסלי ביותר . ואכן לא רק יחידים טוענים ש"רק הם לבדם מבינים / 'אותו גם עמים שלמים כך . הפולנים טוענים שבקט כתב ממש . "עליהם" האירים גורסים כך , ומראים קבלות מילדותו של בקט , שגדל בפרבר ליד דבלין . לצרפתים אין ספק שגודו מרחף מעל גשרי הסיין . לעומתם מצויים ישראלים המרגישים שגודו החוצבימתי לעד , נולד וגדל אי שם בין חדרה לגדרה . ביצירותיו של בקט מצויים אומנם אזכורים רבים לאירלנד מולדתו , למקומות שונים בלונדון בהם שהה זמן מה , ולצרפת שחי בה רוב ימיו , אבל מרבית החללים , גם הדרמטיים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help