sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שואלים עצמם מה חנוך היה חושב , אומר ואולי אף מגיב בסתר על דבריהם המתפרסמים כאן . בין כמה מחובבי התיאטרון הישראלי וחוקריו שוררת הסכמה חשאית שחנוך לוין "גדול" כמו סמואל בקט , ופה ושם אפילו נכתבה שורה השוואתית כזאת . מנחם פרי , שהשווה בין לוין לקפקא , בקט ודוסטוייבסקי , מציין שהוא נובר בעולמו של לוין "שוב ושוב כבמשימה של מיפוי , ובמרכזו עומד רצונו של האדם לאשש את 3 משמעות . "קיומו על גדולתו של בקט כאחד מחשובי היוצרים במאה העשרים מעידה , למשל , הביקורת העצומה בכמותה ובאיכותה שנכתבה על עבודותיו . מרבית הזרמים החשובים בביקורת במאה העשרים החילו את אמות המידה המתודולוגיות שלהן על יצירותיו של בקט , החל במרקסיזם , דרך הפסיכואנליזה לזרמיה , סטרוקטורליזם , שילובים ביניהן וכן גישות סמיוטיות למיניהן . בצד תחכום אקדמי מורגשת אצל רבים מהכותבים על בקט גם אהדה ואכפתיות שאינן אופייניות לכתיבה אקדמית בדרך כלל . הדבר דומה גם לגבי מבקרי לוין , שגם עליו נכתב הרבה בתחום האקדמי ( להבדיל מהכתיבה העיתונאית , ( בדרך כלל באהדה רבה ותוך גילוי מעורבות אישית . בעוד "גדולה" היא מילה תלויית תרבות , הרי השוואה היא כלי מחקר מקובל , חשוב ויעיל , שנקטו בו נאמנה גם חלק מהחוקרים בספר זה . הטענה הגורסת לדמיון בין לוין לבקט על סמך השוואת גדולתם , חייבת להיסמך על היכרות עם התרבות הישראלית ולשונה , שבהן ומתוכן פעל לוין , כמו גם עם זו האנגלו אירית והצרפתית של בקט . נחוצה גם היכרות טובה עם מה שבקט ולוין למדו , חוו וידעו , כיצד כתבו את "כל , "זה וכיצד בדיוק ביימו שני מחזאים בימאים אלה את יצירותיהם . ביצירות המוקדמות של השניים רב חלקם של יסודות מקומיים , ואילו במאוחרות גובר הפן האוניברסלי , הן מבחינת התימות והן מבחינה לשונית . בקט תורגם לעשרות לשונות וזכה לתפוצה ולהתקבלות בינלאומית כמעט חסרת תקדים . יצירתו של לוין תורגמה בינתיים למעט לשונות והוא כמעט אינו מוכר ללא ישראלים . בקט ולוין הם משוררים גם בפרוזה ובדרמה שלהם , וכל שורה ופסוק ביצירתם מהוקצעים להפליא , לעיתים גם ממושקלים ורוויי מצלולים ודימויים . מבנה הפסוק הבודד , התחביר ואוצר המילים כמו גם המטענים הקונוטטיביים והאםוציאטיביים שהטקסטים שלהם מעוררים , קשים לתרגום ולהעברה משפה לשפה . בשיחת טלפון זמן מה לפני מותו , ביקשתי מלוין לצרף כהקדמה כמה מילים משלו לספר מאמרים זה , העוסק באופן בלעדי ביצירתו . הוא סירב בעדינות אבל בתוקף : "לא יבינו את זה , "נכון אמר וככל הנראה צדק .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help