sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

על ההיסטוריזם בספריו ההיסטוריזם ובעיותיו ( 1922 ) וההיסטוריזם וההתגברות עליו . ( 1924 ) טרלטש ראה בהיסטוריזם ובנטורליזם שתי השקפות חשובות של הרוח האנושית המודרנית , אולם שתיהן מוליכות לדעתו לספקנות , שאפשר להתגבר עליה רק באמצעות ההיסטוריה עצמה ובאמצעות הדת ( הנוצרית . ( הסוציולוג היהודי קרל מאנהיים , ( 1947-1893 ) עוד חוקר חשוב של ההיסטוריזם שפופר מזכירו לעתים קרובות – בעיקר בהערות השוליים – כתב , 1924-ב בעקבות טרלטש , מסה בשם " , "היסטוריזם שבה אפיין את ההיסטוריציזם בתור השקפת עולם . ( Weltanschauung ) הוא מתח ביקורת בעיקר על טענת קודמו כי ההיסטוריזם מוביל לספקנות . לדעתו , מאז עידן הנאורות ההיסטוריזם אינו אלא גרסה מחולנת של תפיסת העולם התיאולוגית של ימי הביניים , המבקשת לגלות וליישב נקודות מבט מנוגדות במדעי החברה באמצעות סוציולוגיית הדעת . ברם , הנציג החשוב ביותר של ההיסטוריזם בשנים ההן היה פרידריך מיינקה , ששמו אינו מוזכר כלל בספרו של פופר . מיינקה הציג את ההיסטוריזם בספרו התהוות ההיסטוריזם , ( 1936 ) ספר שבו הגן על ההיסטוריזם מפני הטענה שיש בו משום נסיגה מן ההווה אל העבר . גישתו של מיינקה הייתה דומה במידת מה לזו של טרלטש ומאנהיים , אך הוא הסתייג מאפיוניה הביקורתיים , ובעיקר מהטענה כאילו ההיסטוריזם הוא נסיגה אל העבר , נסיגה המלווה בפיחות ערך-האמת של העובדות ההיסטוריות . הוא ראה בהיסטוריזם מעין המשך מודרני להשקפות העולם של וולפגנג פון-גתה ושל ההיסטוריון ליאופולד ראנקה , וביקש להוכיח כיצד אידיאות רוחניות מחוללות את התהליכים ההיסטוריים ונהפכות בעצמן להיסטוריה . שלא כטרלטש , מיינקה לא ראה בהיסטוריזם שום משבר או סכנה לערכים אנושיים . גם הפילוסוף האיטלקי בנדטו קרוצ'ה ( 1952-1866 ) השתמש במושג היסטוריזם ( storicismo ) באופן העשוי להזכיר את השקפתו של מיינקה , אף על פי שמתח עליה ביקורת באמרו שלא הדגישה כראוי את מחשבת המאה התשע-עשרה ואת חשיבותו של הגל . בדומה להגל , שפירש את ההיסטוריה כאחד מגילויי התקדמותה של האידיאה לקראת ידיעה כוללת ולקראת הגשמת עצמה , ראה קרוצ'ה בהיסטוריה את ההתפתחות העצמית של הרוח האנושית . אולם תרומתו לנושא ההיסטוריזם הייתה שולית יותר , וגם אותו לא הזכיר פופר בספרו .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help