sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

להשקפות הפוליטיות של שפטסברי ותומכיו את הליטוש וההכללה הפילוסופיים , אשר הפכו אותן מתגובות מזדמנות לנסיבות פוליטיות מסוימות לטקסטים בעלי משמעות לדורות . זמן קצר לאחר המפגש הראשון עם שפטסברי כתב לוק מסה על הסובלנות ( 1667 , An Essay on Toleration ) שבה רואים שינוי מוחלט של כיוון מחשבתו . בחיבור זה אין הוא שואל יותר מה היקף הסמכות השלטונית , אלא בוחן מתי סמכות השלטון יכולה להיחשב לגיטימית . תשומת הלב מוסטת מהשאלה מדוע הנתינים חייבים לציית לשליט אל השאלה הכללית יותר — מהן דרישות לגיטימיות , שחובה לציית להן ? במסה על הסובלנות קובע לוק כי תפקיד השלטון לאפשר תנאים לשלום בין בני האדם , ולפיכך השלטון מוגבל רק לאותם תחומים הנדרשים לשמירת הביטחון . מנקודת מבט זו שאלת האמונה הדתית אינה רלוונטית כלל לסדר הפוליטי , אלא אם כן תהיה מצווה דתית שתאיים על שלום הציבור . הרעיון של סובלנות דתית שובר אפוא את המבנה האוטוריטרי של השלטון , והופך את הדת לעניין פרטי וסובייקטיבי , מחוץ לתחום הכפייה הפוליטית . השליט מחויב לקיים את הסובלנות לא בתוקף אמונותיו הפרטיות , אלא בתוקף תפקידו כשליט . באופן דומה רשאי המאמין לקיים את עיקרי דתו ללא כפייה ואף להתנגד לשלטון שמונע זאת ממנו . טיעונים אלה , שלוק כתב בשנת , 1667 הם כבר סימן לבאות . הידע שנדרש לכתיבת המסכתות נצבר אפוא אצל לוק עקב עבודתו עבור שפטסברי . ייתכן שבראשית דרכו אצל פטרונו כתב את הדברים בעיקר כדי לשרת את המטרות הפוליטיות של הלורד , אולם עד מהרה הוא הלך הרבה מעבר לכך בבקשו לנתח , כפילוסוף , את המשמעויות התיאורטיות של העמדות הפוליטיות של פטרונו . פירותיו הספרותיים של המהפך האידיאולוגי שעבר לוק ראו אור רק בעשור האחרון של המאה . בכל מקרה , ברור שלוק מצא את ייעודו : הוא לא היה מורה או חוקר אוניברסיטאי מובהק , אלא אדם שהתעניין

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help