sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאמרי שלי ( עדי גורדון ) דן בפרישת הנס כהן מהתנועה הציונית . כהן , ציוני משחר נעוריו , היה במובנים רבים סמן קיצוני ב'ברית שלום' ואפילו בקרב 'החוג , 'הרדיקלי ובמובן זה דמותו מיטיבה לשרטט את גבולותיה האידאולוגיים של האגודה . בעקבות מאורעות תרפ"ט והתגובה להם נואש כהן מהתנועה הציונית , ולבסוף אף מיכולתה של 'ברית שלום' לשמש אופוזיציה של ממש למדיניות הציונית . שנים ספורות אחר כך עזב את הארץ , התיישב בארצות הברית והחל בקריירה אקדמית מזהירה כאחד ממייסדי חקר הלאומיות . בהתבסס על חומר ארכיוני עשיר המאמר בוחן את הממדים והשלבים השונים לפרישתו של כהן , ודרכה הוא חושף רבות מהדילמות וממאבקי האגודה מבית ומחוץ . בניגוד למשתמע מהצהרות של כהן בעת ההיא , המאמר מראה כי 'את החלל שהותירה עזיבת הציונות לא מילאה אידאולוגיה חלופית אלא נקודת מבט חלופית - נקודת המבט האקדמית . כהן הפך מאיש התנועה הלאומית הציונית לחוקר הבוחן את ההבטחות ואת הסכנות שבתנועות הלאומיות השונות בכתיבה מדעית השואפת להיות נטולת פניות אך ביקורתית ובלתי . 'מתפשרת מאמרו של זוהר מאור , 'הארץ הבלתי מושגת : על השורשים המרכז אירופיים של " ברית שלום , '" דן בנכונות אנשי החוג הרדיקלי באגודה 'לוותר על ה"ארץ" - הארץ כאיקונה תרבותית וכמשאב , 'פוליטי ומדגיש תוך כדי דיון את אופייה הדתי של האגודה ואת הפער העצום בינה 'לבין השמאל הישראלי של היום , שבמסגרתו מוצגים ה"ארץ" כפטיש וה"גאולה" כחלום . 'בלהות דרך סוגיה מורכבת זו המאמר מתמודד עם אחת משאלות היסוד השבות ועולות בכל מחקר מעמיק של חברי 'החוג הרדיקלי' ב'ברית : 'שלום כיצד מיישבים את הסתירה בין התפקיד הליברלי ( או הליברלי לכאורה ) שמילאו חברי החוג בפוליטיקה הציונית בבגרותם לבין הרעיונות הפוסט ליברליים שאפיינו את נעוריהם ? טענתו של מאור היא כי 'באופן מפתיע צומחת כאן תפיסה "שמאלית" על בסיס הנחות יסוד : "ימניות" תפיסת עולם ויטליסטית ואף פולקיסטית עומדת בבסיס חשיבתם של אלה שעמדו בחזית המאבק לוויתור על הארץ ועל . 'הגאולה יהודה לייב מאגנס , נשיאה הראשון של האוניברסיטה העברית , היה פציפיסט פעיל מקדמת דנא , וכבר ב 1919 התבטא בחריפות כנגד הרעיון של הקמת הבית הלאומי בחסות ועידת השלום בפריז מתנה' ) זאת מכבידה על הראשית החדשה שלנו בארץ . ( 'ישראל בעמדותיו לא היה קיצוני פחות מחברי 'ברית , 'שלום ואף שנמנע מלהפוך חבר רשום באגודה , הרי שהיה שותף משמעותי לפעילותה , ולימים אף הקים את אגודת , 'איחוד' שבמובנים מסוימים דמתה ל'ברית . 'שלום מאמרה של חדוה בן ישראל , 'יהודה לייב מאגנס ו"ברית שלום , '" דן בזיקה בין השניים ומציג את דיוקן מאגנס כאידאליסט פוליטי . המאמר מציע הסברים לא רק לשאלה מדוע נמנע מלהפוך חבר רשום באגודה - למשל ביקורתו כפציפיסט על חלק ניכר מחבריה או רתיעתו ממשמעת סיעתית - אלא בעיקר לשאלות מדוע הפך בפועל לחבר בלתי רשמי באגודה ומדוע תאמו יעדיה את השקפת עולמו . המאמר מציג את התשתית הדתית להשקפתו ולפעילותו הפוליטית וכן את 'מסירותו המוחלטת והעקבית לרעיון

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help