sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הביקורת על מדינת הלאום והאתנו לאומיות ; גבולות האידאולוגיה הציונית ; הממד הדתי ב'ברית שלום' ועוד . את הספר פותח מאמרה של תמר הרמן , 'הרעיון הדו לאומי בישראל / פלסטין : עבר והווה' - האקטואלי ממאמרי האסופה . מאמר זה מציע דיון ביקורתי והשוואתי בתפיסות השונות של הרעיון הדו לאומי בכלל ובקריאות השונות ליישומו בהקשר הארץ ישראלי בפרט ושואל אילו קבוצות מגיעות לרעיון הדו לאומי , באיזה עיתוי ומאיזה טעם . הרמן טוענת כי 'כאשר האלימות במסגרת הסכסוך הופכת בלתי נסבלת - כמו למשל בשנת 1929 או בימינו - ומעשי ההרג ההדדיים של ישראלים ופלשתינים מתרבים עד אין נשוא תחושת הדחיפות גוברת עד כדי כך שיש המגלים רצון לנטוש את השאיפות הלאומיות ה"טבעיות" ולהסתפק בהסדר מלאכותי כמו מדינה . 'דו לאומית עם זאת המאמר מדגיש את ההבדלים - במוטיבציה , בתשתית הרעיונית וכמובן בהקשר הפוליטי - בין הדו לאומיות של 'ברית שלום' ובין הקולות העכשוויים המעלים מהאוב את חזון ארץ ישראל הדו לאומית , בעיקר כחלופה למחווה של 'שתי מדינות לשני . 'העמים המאמר מבחין , אם כן , בין כמה אסכולות דו לאומיות : 'האסכולה הציונית הישנה' - למשל 'ברית שלום' וה'איחוד' - שהרמן מאפיינת כ'אופטימית ומניעתית' 1 שונה ממנה בתכלית 'האסכולה הישראלית החדשה' - למשל מירון בנבנישתי וחיים הנגבי - שמרבית מבטאיה היו תומכיו המובהקים של מתווה 'שתי מדינות לשני עמים' עד שנואשו מאפשרות מימושו ו גם בצד הפלשתיני היו שצידדו ברעיון הדו לאומי - למשל אש"ף בשנות השבעים , אלא שזה , לטענת הרמן , שיקף למעשה במרבית המקרים 'ציפייה לשינוי במאזן הכוחות בארץ , שיסייע בידי הפלשתינים לתרגם את יתרונם הדמוגרפי העתידי ליתרון ; 'פוליטי כיום , מסיימת הרמן , ישנם גם משקיפים חיצוניים - כדוגמת טוני ג'אדט - ( Judt ) הקוראים להקמת מדינה דו לאומית בארץ ישראל . עליהם כותבת הרמן כי 'במרבית המקרים המלצותיהם מתעלמות מרצונם של שני הצדדים לשמר את זהותם הלאומית . דבר זה קשור אולי בניסיונם האישי של הכותבים כאזרחים בדמוקרטיות ליברליות מערביות , מבוססות ורב . 'תרבותיות מאמרה של יפעת וייס , 'אתנו לאומיות מרכז אירופית ודו לאומיות , 'ציונית מתחקה אחר השורשים המרכז אירופיים של הציונות הדו לאומית של 'ברית , 'שלום אך בניגוד לניתוח המסורתי , שביקש לראות בה המשך טבעי לכאורה , אם לא שעתוק , של מסורות פוליטיות מרכז אירופיות , הרי שווייס מזכירה לנו את התהום הפעורה בין האידאלים של 'ברית שלום' לילין מהלך ההיסטוריה המרכז אירופית , ובמיוחד תולדות הסכסוכים הלאומיים על אדמתה . על כן היא קובעת כי 'אין זו הרוח הליברלית של מרכז אירופה , אלא הביקורת היהודית על הפרקטיקות האתנו לאומיות הבוטות באותו מרחב גאופוליטי , אשר הביאה בתהליך דיאלקטי ליצירתה של סינתזה ברוח הציונות . 'הפשרנית המאמר מתמקד בארתור רופין ובהנס כהן ומקשר בין דפוסי הניסיון המרכז אירופי השונים שלהם - של רופין באזור הספר הפרוסי ושל כהן בפרג ההבסבורגית - ובין גישותיהם השונות במסגרת האגודה .

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help