sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ההתיישבות' ויושב ראש האגודה - גס את מה שנודע בשם 'החוג , 'הרדיקלי שחבריו נבדלו מהקו שהוביל רופין לא רק במסקנותיהם בנוגע לעתיד המפעל הציוני אלא בראש ובראשונה בתפקיד שייעדו לאגודה . בעוד שרופין ביקש לשמור על 'ברית , 'שלום לפחות בראשית דרכה , כאגודה ייצוגית עקרונית ובפורום עיוני המצוי מעל לפוליטיקה הפנימית בתנועה הציונית , הרי שבני החוג הרדיקלי דרשו להפכה לאגודה פעילה ויוזמת ולשחקן משמעותי בפוליטיקה הציונית . חוג זה , שהיה מלכתחילה המרכיב היציב ביותר באגודה , הפך מסוף שנת 1927 לנותן הטון ב'ברית 5 . 'שלום החוג הרדיקלי כלל אינטלקטואלים בולטים דוגמת חוקר המיסטיקה היהודית גרשם שלום , איש החינוך עקיבא ארנסט סימון , העיתונאי רוברט ולטש , מנהל בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי , הפילוסוף הוגו ברגמן והנס כהן , מזכיר האגודה ומאבות חקר הלאומיות . אלו היו ללא ספק דמויות אידיוסינקרטיות , אך היה להן בכל זאת פרופיל משותף : אינטלקטואלים ציונים מרכז אירופים , בני דור שעיצובו האינטלקטואלי נעוץ בנעוריו במפנה המאות , ו'חינוכו הפוליטי' התרחש בשנות מלחמת העולם הראשונה . ' ברית שלום' לא הגיעה להישגים משמעותיים , לא שינתה באופן ניכר את התודעה הציונית ואף לא הצליחה בשום שלב להרחיב את חוג התמיכה המצומצם שלה , שמנה עשרות בודדות של חברים רשומים . תחת זאת פרשו ממנה , בעיקר אחרי מאורעות תרפ"ט , עוד ועוד מחבריה ומנהיגיה , וישיבותיה התמעטו , עד כי בשנת 1933 חדלה האגודה מלהתקיים . כיצד ניתן להסביר , אם כן , את העניין המתמשך ( ואולי אף הגובר ) באגודה קטנה , דלת הישגים וקצרת ימים זו עשורים רבים אחרי סוף דרכה ? חגית לבסקי הציעה מספר הסברים במאמרה החשוב על אודות 'חידת חותמה של ברית : 'שלום היוקרה שהעניקו לאגודה האינטלקטואלים הבולטים שנטלו בה חלק ; הקסם המודרניסטי של הרעיון הדו לאומי ; זיהוי 'ברית שלום' בהיסטוריוגרפיה עם שרשרת גופים ציוניים אחרים שדגלו ברעיונות דומים ( למשל אגודת ;( 'איחוד' קשריה ההדוקים עם הציונות הגרמנית וצמיחתה מתוך זרמים מרכזיים בציונות האסכולה' ) ;( 'האחד העמית וייצמניסטית חשיבותה כמציינת עמדת קצה ( קוטבית ל'קיר הברזל' הרוויזיוניסטי ) בקשת האידאולוגיה הציונית . אף שנדחתה באופן חד משמעי על ידי הזרם המרכזי בציונות ובהנהגת היישוב זכתה ' ברית שלום' למקום מרכזי בהיסטוריוגרפיה ובתודעה העצמית ההיסטורית של אותה ' אסכולה ציונית . 'מרכזית ממאמרה של לבסקי משתמע כי שנים אחרי פיזורה המשיכה האגודה לשמש עלה תאנה מוסרי רעדות' לניסיונות פיוס ציוניים מרחיקי לכת שנדחו על ידי הצד הערבי . אלא שלבסקי מטעימה כי אין מדובר במהלך ציני . 5 אהרן קירר , 'לתולדותיה של '' ברית שלום" בשנים , ' 1928-1925 יהודה באואר , משה דיויס וישראל קולת ( עורכים , ( פרקי מחקר בתולדות הציונות : מוגשים לישראל גולדשטיין בהגיעו לגבורות , ירושלים , תשל"ו , עמ' . 271

כרמל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help