sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה התוודעתי להגותו של בובר לראשונה בשנת 1989 בחטיבה האוניברסיטאית של אוניברסיטת חיפה דאז במכללת , "אורנים" עת השתתפתי בשיעורים שעסקו במשנתו של בובר . במבט לאחור נראה לי , שנוסף על התרשמותי העמוקה מן האידיאל הדיאלוגי של בובר , מן ההומניזם היהודי שלו ומתפיסתו המיתית , שלפיה "כל דבר שבעולם [ הוא ] בחינת מבע אלהים , כל התרחשות [ היא ] בחינת התגלותו של המוחלט" ( המיתוס היהודי , , ( 87 עיקר ההשפעה עליי הייתה מצד הבחינה הנשמתית , בחינת " פנים אל פנים" עם מה שיכול לעבור מרוחו של מחבר באמצעות הכתב והמילה . הייתה זו עבורי אז עת של חיפוש דרך בנתיבי היהדות והרוח , והמפגש עם הגותו של בובר ליכד בעבורי את הצד הפרטיקולרי ביהדות עם הצד האוניברסלי שבה , ואת הממד הרוחני שביהדות עם הממד ההגותי שבה , כפי שאלו מתבטאים בהגותו . מפגש מחודש עם הגותו של בובר אירע מספר שנים מאוחר יותר במסגרת לימודיי לתואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים . העיון בספרות המחקר הענפה על בובר הגיע רק מאוחר יותר , ועמו גם אי נחת אישית מסוימת מאופני הניתוח של הגותו . אי נחת זו התמקדה במיוחד בכל האמור ליסודות הרוחניים והמיסטיים בהגותו . כבר אז נטיתי לראות בהגותו של בובר נדבך וחוליה נוספים של המיסטיקה היהודית . טענתו של גרשם שלום שזניחת המיסטיקה מצדו של בובר היא אחת האשליות הגדולות שלו , וטענתם הנגדית של רוב חוקרי בובר שהגותו הדיאלוגית של בובר נוצרה על רקע דחיית המיסטיקה מהגותו , לימדוני עד כמה מכריעה זווית הראייה של המתבונן החוקר . דעתי נטתה לזו של שלום , ובמיוחד חלקו הראשון של ספר זה מכוון לפתח ולבסס בדרך פנומנולוגית את שטען שלום במספר שורות . בכל האמור להיבט היהודי של כתביו , הגותו של בובר היא לדידי מיצוי פרטני של תהליך המוביל מתורותיה של הקבלה , המתמקדות במיוחד בעולם של מעלה , דרך תורות החסידות , המבקשות לקשור ארץ ושמים , ועד להגותו הוא , החותרת למימוש חיי הרוח בעבודת האדם בעולם הזה במיוחד בספרות האנושית והחברתית . בכך עוסק במיוחד חלקו השני של הספר . תהליך זה התבטא אצל בובר בדחיית השלב המוקדם , הקבלי , בהבלטת היבטים מסוימים של עיקרים חסידיים ובהפנמתם בדרך ייחודית בהגותו . ספר זה מיועד אפוא להציג בפני הקורא ניתוח של הצד האחר שבכתבי בובר . ניתן אולי לתמצת צד אחר זה אצל בובר במילותיו של הזוהר ח"ג קכח ע"א : "לית עלמא מתקיימא אלא ברזא" ( אין העולם מתקיים אלא בסוד . ( הסוד שבעולם וסודו של השיח הם הצד האחר שבכתבי בובר .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help